Jumaat, 30 Julai 2010

Fokus Terhadap Impian...III

Masih lagi penulisan berkenaan fokus terhadap impian.

Setelah memahami kenapa kita perlu benar-benar mempunyai impian, dan setelah mengetahui tentang kepentingan fokus terhadap impian tersebut, marilah kita mendalami pula tentang cara untuk menetapkan fokus kita.

Cara untuk fokus kepada impian dapat diberikan dalam dua perkara yang sangat penting.

Perkara pertama adalah, menyatakan dengan jelas tentang impian itu.
Apabila kita menyatakan tentang impian itu, dengan sendirinya kita telah mengeluarkan gelombang dan getaran terhadap apa yang kita kehendaki. Getaran dan gelombang yang terpancar ke alam semesta akan menyebabkan kita menarik getaran yang sama mendekati kita. Itulah hukum alam berkenaan hukum tarikan @ Law of Attraction (LOA)yang perlu kita fahami dan yakini.

Aku seorang pelajar yang cemerlang...
Aku seorang pekerja terhebat...
Aku memiliki wang RM1 juta dalam akaun...
Aku memiliki 10 buah rumah sewa di Kuantan...

Bagaimana agaknya apabila anda menyatakan kembali impian anda itu?
Apa yang anda rasa? Sangat jelas bahawa kita akan merasa sangat teruja dan gembira, tambah-tambah lagi jika kita mampu menyatakannya dengan penuh semangat dan menghayatinya dengan mendalam.

Buatlah pernyataan @ affirmasi ini dengan kerap. Semakin kerap kita menyatakannya dan membayangkannya berada di depan mata kita, semakin kuatlah gelombang getaran itu dikeluarkan. Semakin kuat dan banyak gelombang itu kita pancarkan, maka semakin dekatlah kita untuk mencapai impian tersebut.

Langkah kedua ialah dengan menghasilkan papan visual @ visual board.
Papan visual adalah alat untuk menambahkan lagi keyakinan, perasaan, dan kekuatan gelombang yang dipancarkan. Dalam penerangan yang lalu, papan visual dapat kita hasilkan dengan meletakkan gambar tentang impian itu. Jika kita mengimpikan tentang jumlah wang yang banyak dalam akaun, maka letakkanlah gambar wang, dihiasi dengan impian lain terhadap jumlah wang tersebut seperti rumah mewah yang mampu kita beli, tempat pelancongan yang akan kita lawati, dan sebagainya yang berkaitan dengan wang yang kita impikan itu. Bukan hanya sekadar gambar, kita juga perlu telahkan tulisan yang menggambarkan kejayaan memiliki wang tersebut seperti; akaun aku berjumlah RM1 juta pada Disember 2015.

Papan visual ini perlulah kita pamerkan di tempat yang mudah dan sering kita perhatikan. Pada setiap pagi setelah bangun dari tidur, dan sebelah malam sebelum tidur, maka perhatikanlah papan visual tersebut. Perhati dan hayati serta rasakan keseronokan kejayaan itu, seolah-olah wang yang diimpikan itu memang benar-benar telah kita perolehi. Papan visual harus sentiasa 'digunakan'. Bukan sekadar mencipta papan visual kemudian alat itu disimpan rapi di bawah meja dan sebagainya. Hal ini menyebabkan kita tidak mampu untuk terus kekalkan fokus kita kepada impian.

Jika kita dapat melaksanakan kedua-dua kaedah ini setiap hari, maka pasti kita akan mencipta gelombang yang sangat hebat untuk menarik impian itu menjadi kenyataan. Ini adalah hukum alam yang sangat mudah dan perlu kita laksanakan untuk mencipta kejayaan yang sangat hebat dalam diri kita...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan