Khamis, 15 Julai 2010

Kuasa Soalan dalam Hukum Tarikan

'Kenapalah aku ni bodoh sangat?'
'Kenapalah aku terjumpa dengan Mamat ni...?'
'Kenapalah aku ni tak kaya-kaya..?'
'Kenapalah subjek ni susah sangat..?'

Pernahkah anda mendengar soalan-soalan keluhan seperti ini daripada sesiapa di kalangan anda? Atau adakah soalan-soalan ini anda sendiri yang mengeluarkannya? Apa yang anda rasakan apabila mengeluarkan soalan-soalan seperti ini?

Apabila anda mengeluarkan soalan, anda akan menarik jawapan. Itulah sebahagian daripada hukum tarikan @ Law of Attraction (LOA). Pada ketika ini, apa sahaja yang anda fikirkan, minda anda akan menariknya, tidak kira sama ada ia betul atau tidak, dan tidak kira sama ada ia positif atau tidak.

Jika anda menyoal diri anda dengan soalan yang berkualiti, maka jawapan berkualitilah yang akan anda perolehi. Jika soalan menyakitkan hati yang anda soalkan, maka jawapan menyakitkan hatilah yang akan anda perolehi. Itulah hukum alam yang sangat simple dan mampu menarik apa sahaja yang kita fikirkan.

Cubalah mengubah persoalan dalam diri kita dengan soalan yang lebih 'berwibawa' untuk membina diri dan keyakinan yang berwibawa juga. Jika kita ingin memiliki sebuah rumah mewah, jangan biarkan persoalan dalam kepala kita berbunyi seperti ini; "mampu tak aku memperolehi rumah seperti ini..?" Cuba tukarkan persoalan itu dengan; "Bagaimanakah caranya untuk aku memiliki rumah ini..?"

Cubalah bandingkan persoalan antara keduanya.
Soalan pertam yang dikeluarkan telah menunjukkan kita bersoal tentang mampu atau tidak. Maka jawapan yang ditarik (berdasarkan LOA) pasti sahaja sama ada kita mampu atau tidak. Namun yang pasti jika kita mengeluarkan soalan mampu atau tidak ini pastilah kita ini tidak mampu, jika kita mampu sudah pasti kita tidak bersoal tentang kemampuan itu. Keadaan ini pasti akan membantukan usaha untuk mendapatkan rumah tersebut kerana sedari awal lagi kita sudah bersoal tentang kemampuan untuk mendapatkannya.

Berbanding dengan soalan yang kedua, kita menyoal tentang bagaimana cara untuk memastikan kita memiliki rumah tersebut. Keadaan ini menunjukkan beberapa situasi. Situasi yang pertama adalah kita telahpun merasa yakin dalam diri tentang kita memang mahukan rumah tersebut. Lantaran itu, kita ingin memilikinya dan bersoal tentang cara untuk memilikinya. Maka pada ketika ini LOA sudah mula bekerja atas kerana keyakinan kita menyatakan tentang keinginan untuk memiliki rumah tersebut. Situasi yang kedua, soalan yang kita ajukan adalah berbentuk permintaan positif iaitu cara untuk memiliki rumah tersebut. Maka jawapan-jawapan yang ditarik (berdasarkan LOA) adalah jawapan-jawapan yang akan memungkinkan kita memiliki rumah tersebut. Keadaan ini sebenarnya telah menarik gelombang dan hukum tarikan terhadap keinginan dan kehendak yang kita pancarkan.

Cubalah kita fikirkan kembali kenyataan yang diberikan di atas ini.
Bandingkan cara kita bersoal dengan diri kita selama ini dan lihatlah kepada kehidupan kita kesan daripada soalan yang kita pancarkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan