Selasa, 20 Julai 2010

Just do it!

Kebanyakan daripada kita sering tertanya-tanya tentang kejayaan dan kegemilangan atas kehendak masing-masing. Malah ada yang masih tercari-cari bagaimana caranya untuk berjaya seperti orang lain. Keadaan ini sebenarnya bukanlah suatu misteri yang terlalu aneh untuk difikirkan.

Rahsianya ada pada diri kita sendiri. Rahsianya ada pada bagaimana diri kita mengimpikan sesuatu dan melaksanakan usaha untuk mencapai impian tersebut.

RAHSIANYA...

Bukan apa yang kita lakukan, tetapi bagaimana cara yang kita lakukan.

Pelajar sekolah yang inginkan kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan sering tertanya-tanya bagaimana untuk berjaya seperti si anu dan si anu...(?)

Jadi mereka terus berusaha dan belajar sama seperti yang dinyatakan oleh si anu dan si anu tentang bagaimana mereka berjaya.

Memang sudah semestinya untuk berjaya dalam pelajaran pastilah dengan belajar bersungguh-sungguh. Itulah yang dilakukan oleh kebanyakan pelajar, iaitu dengan belajar bersungguh-sungguh. Namun mereka tertinggal satu situasi dan perkara yang sangat penting itu bagaimana caranya untuk belajar dengan bersungguh-sungguh itu. Situasi ini menggambarkan bagaimana pelajar telah belajar 4 atau 5 jam sehari di rumah, namun hasilnya masih lagi seperti mereka tidak belajar apa-apa, atau jika bertambah pun, hanya sedikit sahaja..!

Hal ini mungkin disebabkan mereka kelihatan belajar di rumah, namun cara mereka belajar tidak betul atau tidak kena dengan caranya. Sambil belajar mungkin mereka diselubungi dengan angan-angan, mungkin mereka asyik memikirkan tentang hal itu dan hal ini, mungkin mereka terganggu dengan pelbagai masalah peribadi, dan sebagainya. Hal inilah yang menyebabkan 'mereka melakukan sesuatu, tetapi tidak kena dengan caranya'.

Ingatlah, untuk mencapai kejayaan, bukan apa yang kita lakukan, tetapi bagaimana cara kita melakukannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan