Jumaat, 23 Julai 2010

Bersyukur

Pada hari ini, khutbah Jumaat yang disampaikan adalah berkaitan bersyukur atas nikmat ALLAH Taala.

Inginku sorotkan perihal bersyukur ini dengan ilmu kuasa minda yang aku fahami.

Bersyukur adalah satu situasi kita merasa berterima kasih kepada Pencipta kita iaitu ALLAH, Tuhan sekelian alam. Sesungguhnya Dialah yang memberikan setiap sesuatu. Atas setiap kejayaan yang kita miliki di atas muka bumi ini, sebenarnya bukanlah atas kekuasaan kita. Segalanya adalah atas milik dan kehendakNya jua. Maka sebagai seorang manusia yang beriman kepadaNya, seharusnyalah kita sentiasa bersyukur.

Apabila seseorang itu bersyukur, maka dia sebenarnya telah mengeluarkan gelombang rasa berterima kasih, gembira, seronok, dan segala nilai positif atas apa yang diperolehinya. Gelombang ini berada di alam semesta dan bergabung dengan gelombang positif yang lain yang sama frekuansinya dengan rasa yang dikeluarkan. Mengikut hukum alam, gelombang yang sama ini akan tertarik antara satu sama lain dan mendekati pemancarnya (kita yang mengeluarakan gelombang tersebut). Oleh itu, semakin banyak kegembiraan, keseronokan, dan nikmat akan mendekati kita; kesan daripada bersyukur tadi.

Hal ini ternyata kebenarannya daripada firman ALLAH sendiri iaitu ' JIKA KAMU BERSYUKUR MAKA AKAN KUTAMBAHKAN LAGI NIKMATNYA'.
Jika kita meyakini firman ini, dan jika kita menyakini hukum ALLAH yang tercipta ini, maka kita tidak akan ragu-ragu lagi tentang hal ini.

Inginku jelaskan lagi gambaran ini...
Jika kita seorang yang ceria, yang selalu mempamerkan senyuman kepada semua individu di sekeliling kita, apa yang akan kita terima? Pasti sahaja kita akan menerima juga senyuman daripada orang-orang lain yang berada di sekeliling kita. Itulah hukum alam. Apabila kita mengeluarkan gelombang kegembiraan dengan senyuman, maka gelombang itu akan menarik lebih banyak senyuman mendekati kita.
Namun jika kita seorang yang panas baran, suka memarahi orang lain di sekeliling kita, adakah anda yakin bahawa orang-orang lain yang berada di sekeliling kita akan melemparkan senyuman? Pasti sahaja tidak. Jika adapun, pasti jumlahnya sangat sedikit. Ini adalah kerana gelombang kemarahan yang kita pancarkan akan menarik rasa marah yang sama (daripada orang lain) terhadap diri kita.

Oleh itu, teruslah bersyukur atas setiap sesuatu.
Bersyukur akan mempamerkan gelombang kegembiraan yang akan menarik lebih banyak gelombang yang sama menghampiri kita.

Alhamdulillah....
Alhamdulillah....
Alhamdulillah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan