Khamis, 29 Julai 2010

Lari dari Getaran Negatif...II

Rakanku itu ada berbincang denganku berkenaan masalahnya itu; selalu mendapat tentangan dan halangan daripada orang di sekelilingnya.

Pada pandanganku, jika apa yang hendak dilakukan itu tidak menyalahi undang-undang negara dan hukum Islam, maka sewajarnya kita memberi sokongan kepadanya. Kritikan memang perlu, namun bukanlah kita memberikan kritikan yang membunuh usaha dan semangatnya.

Aku terus memberikan beberapa panduan kepadanya.
Hasilnya sekarang, dia sudah mampu untuk memiliki sebuah kedai kecil untuk membuat kek dan menjualnya. Walaupun kecil, namun ia adalah bukti bahawa pandangan dan pendapat awal orang-orang di sekelilingnya dahulu ternyata salah dan tersasar.
Apa yang dilakukan oleh rakanku itu ialah LARI DARI GETARAN NEGATIF.

Aku telah mencadangkannya untuk memulakan perniagaan awalnya itu dengan bersungguh-sungguh. Aku mencadangkan kepadanya agar menjauhkan dirinya daripada orang-orang yang pernah memusnahkan impiannya dengan kata-kata berbaur negatif. Maka rakanku itu dengan penuh semangat telah melaksanakan operasi jualan keknya itu dengan penuh bersemangat.

Pada mulanya, dia hanya membuat kek dan menjualnya kepada rakan-rakan terdekat (bukan kepada orang-orang yang pernah mencemuhnya). Selain itu dia juga telah pergi ke 5 buah kedai kek yang ada di bandar tempat dia tinggal. Di setiap kedai dia telah membuat perjanjian untuk membekalkan kek dan meminta jasa baik pemilik kedai untuk menjualnya dengan komisen. Daripada 5 buah kedai, hanya ada 2 kedai sahaja yang sanggup dan bersedia.

Rakanku itu ternyata bersemangat waja. Dia tidak berputus ada... Hasilnya, kedai-kedai yang bersedia menjualkan keknya itu telah menambahkan bilangan permintaan jualan keknya itu. Jika sebelum ini dia meletakkan 5 biji keknya dalam seminggu di setiap kedai, namun kini dia perlu membekalkan 15 biji kek seminggu. Permintaan semakin bertambah sama ada daripada kedai, mahupun daripada orang perseorangan yang membeli terus daripadanya.

Kejayaan yang bertambah itu telah membuatkan dia mula menggaji pekerja dan mampu memiliki kedai membuat kek untuk memenuhkan tempahannya. Kini, rakan-rakan dan keluarganya yang mengeluarkan getaran negatif dulu telah mula buka mata. Mereka tidak lagi mengeluarkan getaran negatif sebaliknya mula berkongsi getaran positif dengannya.

Ini adalah sebagai rangsangan kepada kita bahawa jika kita terus-terusan hanya menerima getaran negatif daripada orang yang berada di sekeliling kita, pasti setiap usaha kita tidak akan berjaya. Getaran negatif yang dipancarkan oleh orang lain terhadap kita tetap akan menarik getaran negatif juga dan menyusahkan setiap tindakan kita. Oleh itu, tindakan awal yang perlu adalah, LARI DARI GETARAN NEGATIF tersebut.

Cuba kita fikirkan dalam kehidupan kita seharian.
Adakah kita juga pernah menghadapi situasi yang sama seperti ini yang akhirnya akan membantut usaha dan kejayaan kita? Jika ada, maka kita perlu 'melarikan diri' dengan segera.

1 ulasan:

  1. ya kehidupan harus di teruskan dgn satu perjuangan yang jitu

    BalasPadam