Jumaat, 30 Julai 2010

Fokus Terhadap Impian...II

Apabila kita sudah benar-benar tahu tentang impian kita, maka sewajarnya untuk kita melaksanakan tindakan mencapai impian tersebut. Namun, bagaimana untuk kita mengetahui bahawa apa yang diimpikan itulah sebenar-benarnya impian kita?

Untuk mendapatkan jawapannya, kita boleh menyoal diri kita tentang perkara yang diimpikan itu sebanyak 3 kali. Jika kita mampu menjawab persoalan itu dengan spontan dan berkeyakinan, maka memang benarlah perkara itu sangat-sangat kita impikan.

Cuba jadikan contoh di bawah untuk merangsang persoalan dan jawapan yang anda sendiri lakukan untuk mengetahui tentang tahap impian anda :

Soalan :
Apa yang anda impikan?
Saya mahu memiliki RM1 juta dalam akaun bank saya.

Soalan 1
Kenapa anda mahukan wang RM1 juta?
Kerana saya mempunyai nilai wang yang banyak.

Soalan 2
Kenapa anda mahukan nilai wang yang banyak?
Kerana saya dapat membantu sanak saudara saya yang hidup susah di kampung.

Soalan 3
Kenapa anda perlu bantu sanak saudara anda?
Kerana saya sangat sayangkan mereka dan mereka memang tidak mampu untuk mengubah nasib mereka kerana faktor-faktor tertentu.

Daripada contoh soalan di atas, cuba lihat bahawa seseorang itu memang mempunyai impiannya yang tersendiri. Namun sejauh mana dia mampu untuk menyatakan sebab kepada impiannya? Jika dia mampu menyatakannya dengan jelas dan yakin, maka pastilah bahawa perkara itu yang diimpikan dalam kehidupannya. Contohh di atas adalah contoh ringkas yang mungkin boleh dijadikan panduan untuk kita membentuk cara memfokus kepada impian kita.

Apabila sudah benar-benar tahu berkenaan impian kita, maka langkah seterusnya adalah dengan melaksanakan tindakan. Pada peringkat ini, fokus perlu terus diperkukuhkan. Tindakan yang berlaku tanpa fokus kepada 'memiliki wang RM1 juta untuk membantu keluarga kerana keluarga itu sangat memerlukan bantuan', akan menyebabkan kita mula keliru dan lari daripada kehendak dan impian asal kita. Kekeliruan inilah yang menyebabkan kita hilang fokus terhadap apa yang dilakukan untuk mencapai impian tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan