Rabu, 28 Julai 2010

Lari dari Getaran Negatif

Percaya atau tidak jika aku katakan bahawa di sekeliling kita terlalu banyak kuasa getaran negatif. Kenapa aku menyatakan sedemikian? Kerana melalui pemerhatianku, ramai antara kita yang selalu, dan suka sangat mengeluarkan getaran negatif. Keadaan ini sebenarnya akan menarik lebih banyak gelombang getaran negatif. Jadi jika kita berada berterusan di lingkungan getaran ini, maka sedikit sebanyak masalah akan turut berlaku kepada kita.

Apa yang perlu kita lakukan?
LARI DARI GETARAN NEGATIF...

Situasi kehidupan hari ini penuh dengan cabaran. Sebagai ibu bapa, abang dan kakak, perlulah sentiasa memberi kekuatan kepada kanak-kanak kecil. Namun, seawal usia 3 tahun lagi, kita sudah memberi getaran negatif kepada anak kecil tersebut. Apabila di hendak ke bilik; kita momokkannya dengan hantu di bawah katil, apabila dia bertanya itu dan ini; kita akan sekat persoalannya dengan kata-kata "boleh tak jangan kacau abah?!"

Situasi di atas adalah sekadar contoh. Namun keadaan ini sebenarnya telah memberi kesan negatif kepada kehidupan, sejak dari usia kanak-kanak lagi. Apabila meningkat remaja dan dewasa, kita sering terganggu dengan getaran negatif yang lebih hebat daripada keluarga dan rakan-rakan. Kata-kata seperti 'jangan', 'tak payahlah', 'bahaya', dan sebagainya adalah suatu bentuk kata-kata negatif yang akan memberi kesan kepada diri kita.

Sebagai contoh, ada rakanku yang baru sahaja ingin memulakan perniagaannya. Perniagaannya adalah perniagaan kecil membuat dan menjual kek. Dari awal memulakan operasinya, sudah ramai keluarga dan rakan-rakan mempersoalkannya;
'Ramai ke yang nak beli kek ni..?'
'Berapa biji kek boleh jual sehari? Bukan sampai 10 biji pun! Paling tidak pun 2 je'
'Kerja jual kek ni boleh hidup ke?'

Persoalan-persoalan ini sebenarnya telah menghantar gelombang negatif kepada rakanku. Ini adalah kerana dia sendiri masih belum 'kuat' untuk menampan gelombang negatif yang melingkari dirinya.

Bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan