Isnin, 12 Julai 2010

Affirmasi dalam Tulisan

Affirmasi atau pernyataan diri juga dapat dilaksanakan dalam bentuk bertulis. Apa yang diperlukan adalah kita menulis sesuatu tentang pernyataan diri kita. Tulisan boleh dilakukan pada sekeping kertas besar dan ditampal di suatu kawasan yang sering kita lihat, seperti di depan cermin muka. Apabila setiap hari kita melihat affirmasi (dalam bentuk tulisan), maka kuasa minda kita akan berfungsi dengan lebih hebat.
Sebagai contoh, seorang pelajar menulis kata-kata affirmasi yang memberikan semangat dan membangkitkan getaran rasa kejayaan. 'Aku adalah pelajar yang hebat dan memiliki kemampuan otak yang luar biasa hebat untuk menguasai pelajaran-pelajaran aku...' Apabila ungkapan affirmasi ini sering kali disebut-sebut setiap hari, maka kuasa minda yang berada dalam diri pelajar tersebut akan bangkit dan melaksanakan tugasnya dengan menguatkan keupayaan otak dan pemikiran pelajar tersebut. Inilah yang dinamakan kehebatan kuasa minda. Kita yang membentuk dan menaikkan kuasanya tanpa perlu menggunakan alatan yang mahal atau ubat-ubatan yang belum pasti selamat.
Selain menulis pada kertas besar, kita juga boleh melakukan affirmasi bertulis ini pada kepingan-kepingan kertas kecil. Tulislah affirmasi diri masing-masing pada kepingan kertas kecil itu, dan masukkan ke dalam poket baju. Pada setiap jam, atau sekerap yang mampu, keluarkan kepingan tulisan affirmasi tersebut dan bacalah ia dengan jelas dan nyata. Perlakukan ini juga akan membangkitkan kuasa minda dengan lebih hebat lagi. Cuba anda bayangkan jika kita mampu melihat affirmasi yang membangkitkan semangat kita setiap jam dalam sehari, pasti diri kita akan menjadi sangat hebat dalam melaksanakan tugasan dan tanggungjawab seharian kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan