Jumaat, 23 Julai 2010

Fikirkan yang Positif

Situasi 1
Aku sangat yakin aku akan berjaya. Aku tidak akan sekali-kali gagal kerana aku yakin akan kejayaan aku ini. Aku pasti tidak akan gagal lagi kerana aku telah melaksanakan semua tugasanku ini dengan cemerlang dan sangat memuaskan. Aku sangat yakin aku akan berjaya dalam peperiksaan kali ini...
Situasi 2
Aku sangat yakin aku akan berjaya dengan cemerlang. Kejayaan ini akan membuatkan aku bertambah yakin untuk meneruskan kecemerlangan dalam pelajaran aku. Setiap usaha yang telah aku lakukan membuahkan hasil yang sangat baik. Aku sangat yakin aku akan berjaya dengan keputusan yang sangat hebat dalam peperiksaan kali ini...
Kedua-dua situasi di atas aku ambil daripada kajian kesku terhadap pelajar sekolah setahun yang lalu. Kedua-duanya nampak sangat berkeyakinan untuk berjaya dalam pelajaran. Memang aku akui bahawa kedua-duanya sangat berpotensi untuk berjaya dengan cemerlang dalam pelajaran. Namun, terdapat perbezaan yang jelas antara kedua-dua affirmasi yang dikeluarkan oleh mereka.
Pelajar 1 menyatakan keyakinannya untuk berjaya, dan keyakinannya bahawa dia tidak akan gagal lagi.
Pelajar 2 pula menyatakan keyakinannya untuk berjaya, dan keyakinannya untuk berjaya, dan keyakinannya untuk berjaya.
Sudahkah anda nampak apa yang inginku sampaikan?
Belum?
Baiklah, biarku jelaskan dengan nyata.
Manusia adalah makhluk ALLAH yang sangat unik. Keunikannya adalah pada akal dan fikiran yang ALLAH kurniakan berbanding dengan makhluk yang lain. Akal dan fikiran ini bukan sahaja berfungsi untuk berfikir sahaja, malah ia melaksanakan tugas yang lebih tinggi iaitu KUASA MINDA. Namun hal ini hanya 10% sahaja umat manusia yang mengetahuinya.
Otak manusia akan memancarkan gelombang dan getaran ke alam semesta. Gelombang ini samalah seperti gelombang siaran radio. Gelombang ini akan terus terpancar dan tersebar ke alam semesta sesuai dengan kehendak manusia. Apa yang paling penting berkenaan gelombang ini adalah, ia akan menarik isyarat daripada gelombang yang sama frekuansinya dengan gelombang yang dipancarkan, yang menerawang banyak di alam semesta.
Baiklah, biar kita balik semula kepada cerita 2 orang pelajar kajian kesku tadi.
Pelajar 1 telah menyatakan bahawa dia yakin akan berjaya, dan dia sangat yakin tidak akan gagal lagi kerana telah berusaha bersungguh-sungguh. Namun masalahnya pada ketika dia melakukan aktiviti affirmasi ini dia telah mengeluarkan dua gelombang iaitu berjaya, dan gagal. Alam semesta tidak tahu apa yang anda mahukan dan apa yang anda tidak mahu. Apa yang dilakukan oleh alam adalah hanya menarik gelombang yang sama untuk mendekati anda.
Dalam situasi pelajar ini, akhirnya dia telah gagal dalam peperiksaan. Malah kegagalannya sangat terus seolah-olah dia tidak pernah cemerlang langsung dalam pelajarannya. Ini adalah gambaran bagaimana kedua-dua gelombang (berjaya dan gagak) yang dipancarkannya telah lebih menjurus kepada isyarat untuk tidak gagal. Oleh kerana alam tidak memahami istilah TIDAK, maka ia terus menarik gelombang gagal untuk mendekati pelajar tersebut.
Oleh itu, cubalah terus berfikir secara positif untuk berjaya.
Fikirkan berjaya, berjaya, berjaya, dan berjaya sahaja. Jangan langsung fikirkan tidak mahu gagal, tidak mahu tertinggal, tidak mahu kehilangan, dan sebagainya. Hal ini akan menyebabkan alam gagal untuk memberi gelombang yang sebenar yang kita inginkan.
Positifkan pemikiran. Tenangkan hati, dan bersihkan hati.
Gelombang kejayaan yang baik akan terpancar daripada hati yang bersih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan