Khamis, 15 September 2011

Emosi Mempengaruhi Pemikiran, Atau Sebaliknya..?

Salam kasih sayang daripada KM.

Persoalan; emosi yang tidak stabil (berada dalam keadaan cemas, susah hati, sedih) akan mempengaruhi tindakan kita.  Adakah emosi akan mempengaruhi pemikiran kita?  Atau pemikiran yang seharusnya mempengaruhi emosi?

Jika persoalan ini diajukan kepada KM, maka KM akan katakan, seharusnya pemikiranlah yang berkuasa untuk mempengaruhi emosi dan perasaan kita. 

Memang KM akui, apabila kita berada dalam keadaan yang tertekan, maka emosi yang tidak stabil ini akan mempengaruhi pemikiran kita.  Inilah yang akan berlaku dan menyebabkan kita bertindak di luar jangkaan.  Ada yang hanya menangis sepanjang hari (teringat cerita Ibu Mertuaku), ada yang bertindak melulu seperti marah kepada semua orang yang ada di sekeliling, malah yang lebih tragis, ada yang bertindak untuk membunuh diri.  Adakah dengan melakukan semua tindakan ini akan menstabilkan semula emosi itu?  Jawapannya tentu sekali tidak.  Kita bukan menstabilkan emosi itu, sebaliknya memburukkan lagi keadaan dengan tindakan-tindakan itu.

Seharusnya, kita berusaha untuk bertenang.  Apabila bertenang, pemikiran akan berada di atas daripada emosi.  Apabila pemikiran sudah rasional, emosi dapat didamaikan seketika.

Seperti biasa, KM akan mencadangkan agar kita tidak fokus kepada masalah yang dihadapi hingga menyebabkan emosi kita terganggu.  Sebaliknya, cuba fikirkan jalan penyelesaian.  Dengan memikirkan kepada jalan penyelesaian, kita akan fokus kepada tindakan yang hendak dilakukan untuk menyelesaikan masalah.  Ini akan membuatkan pemikiran kita bekerja untuk menyelesaikan masalah, bukannya untuk mencipta lebih banyak masalah.

Dalam Islam sendiri menganjurkan untuk kita beristighfar.  Istighfar bukan hanya apabila mengenangkan kesalahan yang dilakukan.  Istighfar boleh dilakukan apabila kita ditimpa masalah.  Cuba beristighfar dan ia akan menenangkan perasaan kita.  Apabila perasaan dan emosi sudah bertenang, barulah minda dapat bekerja dengan lebih rasional.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan