Isnin, 22 November 2010

Tulisan dan Minda

Salam penuh keceriaan buat semua…

Catatan yang lalu membicarakan tentang tulisan dan kaitannya dengan minda.

Kali ini, aku ingin menyambung sedikit lagi bagaimana melalui tulisan itu minda kita akan menjadi lebih aktif dan menarik apa yang kita tuliskan.

1.  Tuliskan apa yang kita mahu.  Pada ketika ini isyarat sudahpun dihantarkan ke minda tentang apa yang kita impikan.  Kuasa minda akan mula bekerja untuk menarik semula getaran yang dilepaskan sebaik minda menerima arahan daripada ‘tulisan hati’ kita itu.

2.  Baca dan ulang-ulangkan membaca tulisan itu.  Sekali lagi minda akan menerima dan terus menerima isyarat tentang apa yang kita impikan.  Getaran terhadap perkara itu terus dilepaskan ke alam semesta.  Getaran yang sama akan ditarik semula kepada kita untuk menjadikan apa yang ditulis dan difikirkan menjadi kenyataan.

3.  Fokuskan kepada tindakan.  Setiap tindakan yang kita lakukan pasti tidak sama lagi dengan tindakan yang lalu sebelum ops menulis dan membaca berulang kali dilakukan.  Ini adalah kerana kuasa minda telah terarah kepada apa yang ditulis dan tindakan yang dilakukan akan menjadi lebih nyata.  Apabila kita memfokuskan kepada tindakan untuk mendapatkan hasil kepada impian itu, maka kita telah dibantu pula oleh kuasa minda kita yang kita sendiri tidak dapat melihat dan menyatakannya secara realiti.

4.  Kekalkan keyakinan.  Tindakan ini juga penting.  Kita perlu kekalkan keyakinan bahawa apa yang kita impikan itu pasti akan berjaya.  Ini akan menguatkan lagi daya tarikan kejayaan itu mendekati kita.

Teknik di atas sama seperti teknik-teknik pembelajaran yang disarankan oleh pakar-pakar motivasi.  Mungkin kita masih ingat bagaimana kaunselor atau pakar motivasi mencadangkan agar kita menulis dan melukis poster kecil untuk menyatakan kejayaan.  Contohnya menulis ‘10 A dalam genggamanku’….  Sebenarnya apa yang dicadangkan oleh pakar motivasi tersebut adalah berkaitan dengan sains kuasa minda yang telah mula difahami sekarang oleh kebanyakan daripada kita.  Konsep menulis inilah yang telah mendorong dan menjadi penguat kepada kejayaan yang kita impikan tersebut.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Catatan ini adalah catatan terakhirku buat bulan ini.  Aku perlu membekukan seketika aktiviti menulisku kerana tugasan luar telah tiba.  Sebermula pagi esok, aku akan membawa sekumpulan remaja untuk sebuah ekspedisi anjuran sebuah NGO.  Sekembali aku daripada melaksanakan tugas jurulatih aktiviti pendidikan luar, insyaALLAH, aku akan menulis kembali.

2 ulasan:

  1. bagus menarik n3 ni..cik tom mmg suka taip n3..pastu bc byk kali br publish..hehe

    p/s: tenkiu wish besday cik tom :)

    BalasPadam