Khamis, 11 November 2010

Berubah…~ Akhir

Sudah berjaya melaksanakan langkah yang diberi?

Langkah 1 –>  Kenal pasti kelemahan

Langkah 2 –>  Tuliskan kelemahan tersebut pada sekeping kertas yang dilipat.

Langkah 3 –>  Tukarkan kelemahan dan masalah diri kepada perkara yang bertentangan.

Merujuk kepada penerangan yang kuberikan sebelum ini, kuasa minda manusia akan mula bekerja untuk memberikan rangsangan kepada tubuh, bagi melakukan perubahan.  Ini adalah hakikatnya.

Namun harus diingat, kuasa minda adalah anugerah ALLAH yang tidak mengenal erti baik atau buruk, positif atau negatif, atau ungkapan mahu ataupun tidak.  Kuasa minda manusia hanya menerima apa sahaja saranan daripada diri kita dan terus melaksanakannya. (Oh, tentu sahaja dengan kehendak dan keizinan daripadaNya, kena yakin tu….)  Lantaran itu, kuasa minda tidak akan mengerti sama ada apa yang kita ungkapkan itu kita mahukannya atau pun tidak.  Yang pasti apa sahaja yang diungkapkan, itu akan diterima oleh kuasa minda dan melaksanakannya.

Contoh :

Aku malas bangun pagi –>  Aku tidak malas lagi bangun pagi.

Aktiviti menulis kelemahan diri dan menukarkannya kepada perkara yang lebih positif atau perkara yang kita ingin ubahkannya memang berlaku di atas.  Ini adalah kerana apabila manusia menggunakan perkataan TIDAK, maka kita telah menukarkan kenyataan yang sebelumnya.  Namun, kuasa minda manusia tidak dapat menerimanya. (Ini adalah hukum kuasa minda).  Hal ini terjadi kerana dalam kedua-dua kenyataan itu, masih terdapat perkataan malas bangun pagi.

Jadi, apakah perkara yang perlu dilakukan?

Kita seharusnya menukarkan terus kenyataan kedua dengan perkara yang benar-benar positif.

Contoh :

Aku malas bangun pagi –>  Aku sentiasa bangun di awal pagi.

Cuba perhatikan contoh pertama dengan contoh yang kedua.  Contoh pertama menunjukkan kuasa minda manusia tidak dapat menerima apa sebenarnya yang kita mahukan.  Namun, dalam contoh yang kedua, minda manusia akan terus dapat menangkap apa yang kita mahukan iaitu, bukan bangun lambat, tetapi bangun awal.

Inilah sebenarnya perkara yang menyebabkan kekadang kita tidak berjaya menarik apa yang sebenarnya kita mahukan dalam impian.  Ini adalah kerana kita menggunakan ungkapan yang salah, hingga menyebabkan apa yang dipancarkan melalui getaran minda manusia ke alam semesta tidak berjaya.  Oleh itu, pastikan penggunaan perkataan yang betul dalam membuat ungkapan yang kita mahukan.  Setiap perkataan yang diungkap akan mengalir terus ke minda manusia.  Minda terus merakam ungkapan tersebut dan menerimanya.  Setelah diterima, minda terus melaksanakan tugasnya untuk melakukan perubahan.

Salam hormat untuk semua…

Selamat berubah kepada kebaikan…

6 ulasan:

  1. kelemahan gua - memang gua sangat liat nak bangun pagi, jadi bila gua tulis kat sini, harap2 esook gua dah tak liat lagi nak bgn pagi..harap2!

    BalasPadam
  2. gelak baca komen linglung. ;p

    tak pe der, esok gua kejutkan lu dengan setimba air. mau?

    BalasPadam
  3. aiyark ? da yang terakhir ?
    hmmm...
    penyakit malas ni susa betol nk ubat.
    grrr!

    BalasPadam
  4. Linglung kena baca post aku yang terbaru...
    Hahahaha

    BalasPadam
  5. Gadis Comel...
    Jangan guna air panas, kes dera tu...

    BalasPadam
  6. Tia...

    Penyakit malas ni memang susah nak diubat.
    Tapi dengan semangat yang tinggi, kita pasti akan dapat melakukannya...

    BalasPadam