Isnin, 4 April 2011

Minda Separa Sedar dan Imej Visual

Salam hormat buat semua.

Kebetulan beberapa hari yang lalu, aku berada di Kuantan untuk melaksanakan satu latihan dan kajian berkenaan dengan psikologi manusia dan imej yang dihasilkan oleh minda.  Ada seorang rakanku telah berbincang panjang berkenaan dengan imej visual yang mampu dilakukan oleh minda manusia.  Memang menarik perbincangan dan ‘perdebatan’ itu kerana ia telah membuka satu bentuk pemahaman baru tentang kebolehan dan kekuatan minda manusia yang masih ramai tidak mengetahuinya.

Minda separa sedar manusia adalah berkaitan dengan imej visual.  Setiap sesuatu yang diucapkan, atau didengar, akan ditukar menjadi imej dalam minda manusia sebelum ia difahami.  Contohnya apabila seseorang itu berkata; ‘aku seorang yang sangat berjaya’…maka terus terpancar gambaran kejayaan itu mengikut persepsinya tersendiri.  Mungkin kejayaan yang dimaksudkan adalah kejayaan dalam melakukan jualan langsung, atau kejayaan dalam perniagaan, atau kejayaan dalam peperiksaan.  Apa yang penting, semasa pengucapan berkenaan dengan kejayaan itu berlaku, maka minda terus melaksanakan tugasnya iaitu menghasilkan imej visual berkenaan dengan perkara yang diucapkan itu.

Suatu masa dahulu, sekitar akhir tahun 70-an, aku sering mendengar radio.  Setiap hari aku mendengar radio, kerana pada ketika itu di rumahku masih belum ada televisyen.  Hanya beberapa buah rumah di kampung itu yang memiliki televisyen.  Apa yang menarik tentang siaran radio itu adalah siri drama yang keudara setiap hari.  Aku memang sentiasa berusaha agar tidak ketinggalan untuk mendengar siaran drama tersebut.  Siarannya tidak lama, hanya lebih kurang 15 minit sahaja, namun kekadang ia memberi kesan kepada pendengar.  Drama itu berkisarkan kehidupan sebuah keluarga yang ada dua orang anak lelaki.  Terdapat beberapa situasi kehidupan yang dipaparkan.

Cuba anda perhatikan, bagaimana minda manusia berjaya menghayati cerita yang hanya didengar dan ia menjadi sesuatu yang sangat menarik hingga ditunggu-tunggu.  Walaupun kita tidak dapat melihat situasi dan suasana dalam cerita tersebut (hanya mendengar sahaja), namun kita masih memahami cerita tersebut dan ia sangat menarik.  Bagaimana ia berlaku?

Baru sekarang aku dapat memahaminya, bagaimana minda menukarkan apa yang didengar melalui drama radio itu kepada imej visual.  Inilah yang berlaku kepada kita jika kita mendengar sesuatu (radio, atau berita yang disampaikan kepada kita) maka dalam masa yang sama kita membentuk visual bagaimana keadaan itu berlaku sama seperti apa yang didengar.  Oleh itu, minda telah memberikan kesan yang lebih hebat kepada kita untuk memahami dan menghayati apa yang kita dengar itu.

Sebelum aku mengakhiri catatan hari ini, ingin kubertanya satu soalan.

Pernahkah anda bercinta?  Atau sedang bercinta?

Perhatikan keadaan dan situasi anda semasa sedang hangat bercinta itu.  Hidup anda kekadang menjadi tidak keruan.  Anda akan sering bermimpi dan teringat-ingatkan ‘si dia’ yang tersayang.  Kekadang, (lebih parah lagi) sampai tersilap orang…rasanya macam awek sendiri, bila ditegur rupanya orang lain (kes naya ni!)

Apa yang sedang berlaku sebenarnya adalah minda separa sedar telah membina imej visual yang sangat kuat berkenaan dengan ‘si dia’.  Keadaan inilah yang menyebabkan anda mampu untuk mengelamun panjang, bermimpi yang indah-indah bersama si dia, dan kekadang tersilap orang.  Ini kerana minda anda telah dipenuhkan dengan visual si dia yang tersayang itu…

4 ulasan:

  1. yer, sy sedang bercinta. hehe

    BalasPadam
  2. As salam...

    Betul kan..Bukan takat drama,kalau dgr iklan2 kat radio automatik wujud imej visual dlm otak kita...
    Selalunya kalau betul2 inginkan sesuatu,saya akan gambarkan dlm fikiran..tp susah plak nak berusaha utk dptkan ape yg saya inginkan tu..Ape yg x kena yer?

    BalasPadam
  3. -GC-...

    Bercinta dengan suami, pasti bertambah pahala hang...

    BalasPadam
  4. Cik Shinju...

    Kesukaran itu berlaku kerana tiada emosi yang sesuai diselitkan semasa gambaran dilaksanakan.

    Kesukaran itu juga berlaku kerana KYM (keyakinan yang membantutkan)...

    Kedua-duanya akan saya terangkan dalam catatan seterusnya

    BalasPadam