Jumaat, 14 Mei 2010

Pemikiran yang paling kuat

Kadang kala, kita mahukan sesuatu...
Memang, dan memang kita mahukan yang itu...
Dalam hati ini, memang telah bulatlah keinginan untuk memilikinya...
Namun kadang kala di dalam fikiran dan hati kecil kita ada berbunyi;
'Boleh ke aku dapatkan itu?'
'Susah kot...!'
'Nanti orang kata apa plak!'

Sedar atau tidak, diri kita sudah terbahagi dua; satu keinginan untuk memiliki perkara itu, dan satu lagi rasa kurang percaya untuk memilikinya. Dan percayakah anda bahawa rasa kurang percaya itu lebih kuat dari keinginan kita, hampir setiap masa. Keadaan ini menyebabkan kita menghantar mesej yang nyata kepada minda untuk melupakan keinginan itu. Situasi ini dinamakan mental block, atau dikenali juga dengan istilah sekatan mental. Dalam diri, dan fikiran kita sudah ada sekatan yang menghalang keinginan kita itu. Keadaan ini menyebabkan kita berhenti untuk merealisasikan impian dan harapan yang kita kehendaki itu.

Bagaimanakah cara untuk menghalang sekatan mental itu?
Caranya ialah dengan memberikan keyakinan terhadap kehendak kita yang awal tadi. Keyakinan dapat dikuatkan jika kita benar-benar sedar dan pasti bahawa kehendak kita itu adalah sesuatu yang memang kita impikan. Cuba fikirkan kebaikan dan keseronokan yang bakal kita miliki jika kita berjaya mendapat kehendak itu. Fikiran dan keseronokan ini akan membantu menguatkan emosi keinginan itu. Fikirkan juga tentang betapa ruginya jika kita tidak dapat memilikinya...dan ini akan membuatkan kita semakin bersemangat untuk memiliki perkara itu.

Sekatan mental akan beransur-ansur hilang daripada fikiran kita dan kita akan dapat membina semula impian itu dengan lebih jelas dan nyata....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan