Khamis, 27 Mei 2010

Apa yang anda mahukan...?

Apa yang sebenarnya anda mahukan dalam impian anda?
Adakah ia benar-benar satu impian, atau khayalan semata-mata, atau hanya mengikut dan meniru kehendak seperti orang-orang yang berada di sekeliling anda?
Kita boleh mengetahui sama ada kehendak kita itu benar-benar satu impian yang kita ingin realisasikan, atau hanya mainan perasaan dengan cara menjawab tiga kali pertanyaan berkenaan keadaan yang diimpikan itu.
Contoh :-
Apa yang anda impikan?
Saya ingin menjadi seorang yang kaya.
Kenapa anda ingin menjadi seorang yang kaya?
Kerana saya ingin memiliki banyak wang dalam kehidupan ini.
Kenapa anda ingin memiliki banyak wang?
Kerana saya ingin membantu sanak-saudara saya yang susah, dan orang-orang lain di sekeliling saya.
Kenapa anda ingin membantu sanak-saudara yang lain?
Kerana tidak mahu anak-anak mereka terganggu dalam pelajaran mereka untuk mencari kejayaan dalam kehidupan masa akan datang.
Melalui soalan-soalan di atas, anda akan dapat melihat bagaimana kita berjaya menjawab soalan itu dengan penuh yakin. Jika kita berjaya menjawabnya dengan yakin, maka pasti kita dapat menghantar isyarat yang jelas ke minda kita bahawa itulah yang sebenarnya kita mahukan. Keadaan ini akan mengaktifkan minda berkenaan dengan kehendak dan impian itu. Minda akan terus bekerja untuk merealisasikannya.
Inilah cara bagaimana minda orang-orang yang telah berjaya bekerja. Minda mereka benar-benar tahu apa yang tuannya mahukan. Ini akan memudahkan minda melakukan fokus terhadap perkara tersebut dan menggerakkan anggota-anggota tubuh yang lain untuk bekerja bersama-sama untuk mencapai impian tersebut.
Bagaimana jika kita tidak berjaya menjawab soalan secara bertiga itu?
Ini menunjukkan apa yang kita mahukan itu bukan sebenarnya yang kita impikan. Mungkin itu hanya ikut-ikutan daripada orang lain. Orang lain nak kaya, kita pun nak kaya, orang lain pakai kereta Honda, kita pun nak pakai, tetapi apa yang kita impikan itu sebenarnya bukan kehendak yang memang kita mahukan. Ini akan menjejaskan kejayaan kuasa minda, kerana minda berjaya mengesan bahawa hal itu bukan satu yang kita mahukan.
Hati-hati dengan cara kita berfikir.
Hati-hati dengan impian.
Teruskan menyoal diri dan berfikir....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan