Selasa, 18 Mei 2010

Emosi dari hati yang tenang

Bagaimana dengan emosi anda hari ini?
OK? Stabil? Atau biasa-biasa sahaja?

Emosi adalah getaran perasaan yang sangat penting untuk dikawal. Cara bagaimana untuk mengawal emosi adalah bergantung kepada individu masing-masing. Namun, emosi itu memang sangat penting kerana ia mempengaruhi LOA.

Jika anda sedang menghadapi masalah dan anda melayan perasaan anda dalam masalah itu, maka sesungguhnya pada ketika itu anda telah mengaktifkan penarikan-penarikan kepada masalah-masalah yang lain menghampiri anda. Melayan perasaan dalam masalah itu sebenarnya adalah berpunca dari kita tidak mampu untuk mengawal emosi. Memang, apabila kita bermasalah, kita akan sedikit beremosi. Namun cubalah kawal ia agar diri kita tidak terlalu terikut-ikut dengan getaran emosi itu sehingga mengaktifkan pula LOA kepada masalah lain.

Bagaimanakah cara untuk mengawal emosi?
Mengawal emosi dapat dilaksanakan apabila kita berjaya mengawal hati. Hati manusia adalah suatu organ yang sangat memainkan peranan dalam membentuk perasaan dan tingkah laku. Jika baik hati itu maka baiklah diri kita. Begitu juga sebaliknya. Dan hati itu mestilah sentiasa dididik untuk membentuknya menjadi hati yang baik.
Cara mendidik hati adalah dengan sentiasa berzikir. Zikir akan melapangkan fikiran dan menenangkan hati. Hati yang tenang akan mudah dikawal getaran emosinya. Selain berzikir, ada juga yang melakukan sesi meditasi (bertafakur). Kaedah meditasi ini mungkin memerlukan beberapa kaedah pelaksanaan untuk kita menguasainya. Namun apabila berjaya menguasainya, maka kita akan dapat mengawal hati dengan baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan