Sabtu, 22 Mei 2010

Visualisasi (2)

Tips 2
Bervisualisasi ketika berada dalam keadaan tenang

Bervisualisasi adalah cara untuk anda berkomunikasi dengan minda anda. Oleh itu, untuk berkomunakasi dengan baik dan berjaya, anda dan minda anda perlu berada dalam keadaan yang sangat tenang. Pada kebiasaannya, anda disarankan untuk melakukan sedikit ritual meditasi untuk meringankan gelombang minda anda (agar lebih tenang) Anda juga boleh mendapatkan ketenangan itu dengan mendengar alunan muzik klasik, atau muzik meditasi yang boleh didapati di pasaran. Pada ketika ini juga, rentak pernafasan juga harus teratur, tidak terlalu pantas dan tidak terlalu perlahan, untuk memastikan badan dan minda benar-benar berada dalam keadaan tenang.

Cara yang biasanya saya lakukan adalah dengan melakukan zikir. Berzikir adalah salah satu cara untuk menenangkan badan dan minda, serta merendahkan gelombang getaran minda. Melalui berzikir, kita akan melakukan sebutan yang berulang-ulang. Ini merupakan salah satu kaedah untuk merendahkan gelombang getaran minda. Selain itu, alunan zikir yang didengar dalam diri kita sendiri itu boleh menjadi 'muzik' yang dapat menenangkan minda. Zikir juga dapat mengatur alunan nafas yang teratur, jika dilakukan secara berkala dan telah dibiasakan. Namun, pastikan berzikir secara perlahan, dan mengamalkan alunan zikir yang tenang dan mudah disebut. Ini untuk memastikan kita dapat lebih fokus kepada penyebutan dan alunannya.

Kenapa kita perlu berada dalam keadaan tenang sebelum bervisualisasi?
Ini adalah kerana, gelombang getaran minda yang tenang akan dapat mengalirkan gelombang keinginan kita itu ke alam semesta dengan lebih berkesan. Pada kebiasaannya, tahap alpha dan theta adalah tahap getaran gelombang yang terbaik dan berkesan untuk melaksanakan tugasnya itu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan