Khamis, 25 Ogos 2011

Kaya vs Kayap…

Salam kedamaian daripada KM…

Bulan Ramadhan ni, ramai orang sudah bertukar menjadi golongan kaya.  Apa tidaknya, kebanyakan daripada peniaga gerai di pasar Ramadhan pasti tersenyum puas menerima kekayaan mereka setelah berjual hampir sebulan ini.  Pasti banyak keuntungan yang telah mereka perolehi.  Sesungguhnya mereka sudah menjadi kaya pada ketika ini kerana mampu mengumpulkan pendapatan harian secara berlipat ganda, berbanding jualan pada bulan lain.

Jika dahulu, penjual makanan mungkin akan berniaga di pasar-pasar malam sahaja.  Mungkin dalam seminggu mereka dapat berjual di 5 tempat pasar malam.  Mungkin juga dapat berjual penuh 7 hari seminggu di pasar-pasar malam yang berlainan.  Namun, suasananya pasti berbeza dengan berjual hanya di satu tempat sahaja secara penuh 7 hari dalam seminggu.

Andai, ada yang pandai menarik perhatian pelanggan dari segi layanan, mahupun dari segi kesedapan makanan yang dijual, pasti mereka akan mempunyai pelanggan tetap setiap hari.  Inilah yang menambahkan lagi kekayaan mereka sepanjang berjual di bulan mulia ini.

Kekayaan itu datang daripada ALLAH.  Hanya DIA yang Maha Kaya.  Kekayaan ALLAH lebih daripada segalanya.  DIA jugalah yang menentukan siapa antara kita yang akan dianugerahkan dengan kekayaan.  Kekayaan itu tetap milikNya walaupun diberikan kepada kita.

Itu, adalah keadaan kaya kepada golongan yang berniaga.  Bagaimana pula dengan golongan yang tidak berniaga?  Adakah kita tidak mampu menjadi kaya?

Seperti yang dinyatakan tadi, kaya bukan milik kita.  Kaya adalah milik ALLAH Taala.  Sesungguhnya kaya bukan hanya sekadar perlu dilihat dari segi kewangan dan kemewahan.  Kaya harus dilihat lebih luas dari itu.

Orang yang punyai anak yang ramai juga dianggap kaya.  Sekurang-kurangnya orang itu kaya dengan kasih sayang anak-anak, terutama jika si anak berjaya dididik dan menjadi insan berguna suatu hari nanti.  Apa yang paling penting, doa si anak yang akan menjadikan orang itu kaya semasa ‘di sana’ nanti…

Orang-orang yang beribadat dengan penuh khusyuk sepanjang Ramadhan ini juga akan menjadi ‘kaya’ dengan anugerah daripadaNya.  Kekayaan ini pasti sahaja tidak dapat dilihat namun ia dapat dirasai.  Hargailah sisa-sisa Ramadhan yang kian sampai ke penghujung ini untuk menambahkan kekayaan kita dari segi amalan dan kebaikan.  Semoga kita akan terus mendapat kekayaan itu berterusan dalam penjalanan menuju ke alam yang kekal…

4 ulasan:

  1. KM selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin =)

    BalasPadam
  2. amin...kekayaan amalan itu penting

    BalasPadam
  3. kalau kaya dengan hati budi pun boleh kan KM...hehe

    ya..ramadhan hampir berakhir...selamat hari raya maaf di pinda nadai ada salah dan silap ya KM...;-)

    BalasPadam