Rabu, 11 Ogos 2010

Tetapkan Apa yang Anda Mahukan

Untuk mencapai sesebuah kejayaan dalam kehidupan, kita perlu terlebih dahulu memiliki maklumat berkenaan apa yang kita mahukan. Kejayaan bagi setiap orang adalah berbeza dan tidak sama antara satu sama lain. Oleh itu, kita sendiri perlu terlebih dahulu mengetahui dan meletakkan apakah target kejayaan yang kita impikan.

Cuba ambil sekeping kertas.
Tuliskan apakah yang sebenarnya anda impikan dalam kehidupan anda.
Tuliskan ia dengan jelas dan terang dari setiap sudut. Tulis dengan nyata dan bermakna. Apabila diminta berbuat demikian, ada antara kita yang akan menulis bahawa dia ingin menjadi seorang yang kaya. Wow, memang menarik! Namun, adakah matlamat itu sudah jelas? Tentu sekali jawapannya tidak.

Apa yang anda perlu tuliskan dengan jelas, terang, dan nyata seperti yang dimaklumkan adalah, tuliskan dengan terperinci tentang impian anda. Jika anda mahu menjadi seorang yang kaya, tuliskan berapa banyak kewangan dan aset milik anda, apakah kemampuan anda untuk mencapainya, apa usaha anda ke arah kejayaan kewangan itu, dan sebagainya. Hal-hal seperti inilah yang dikatakan sebagai menulis matlamat anda itu dengan sejelasnya.

Tetapkan apa yang anda mahukan.
Tetapkan apa yang anda benar-benar mahukan, bukan apa yang anda harap akan berlaku kepada anda. Jika anda hanya berharap, maka hal itu hanya tinggal harapan sahaja kerana ia bukanlah datang daripada kehendak dan keinginan sebenar dalam diri anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan