Selasa, 24 Ogos 2010

Kuasa Positif dan Negatif

Dalam kehidupan manusia ini, kita akan sentiasa menghasil dan membebaskan getaran.
Getaran yang manusia bebaskan ini adalah berpunca daripada getaran pemikirannya.
Jika cara pemikiran kita adalah pemikiran positif, maka getaran yang dilepaskan adalah getaran positif jua. Getaran positif akan menarik getaran positif juga yang ada di alam semesta dan mendekati kita, seterusnya memberi kebaikan kepada kita berdasarkan getaran yang diterima.
Namun jika getaran negatif yang dilepaskan, maka getaran negatiflah juga yang akan tertarik kepada kita, menyebabkan banyak masalah dan kesukaran hidup akan melanda diri kita.

Getaran positif dan negatif ini sentiasa ada dan akan terus berada di alam semesta.
Semakin kuat kita mengeluarkan getaran positif, semakin banyaklah getaran positif itu berada di alam semesta. Lantaran itu, kita digalakkan agar sentiasa berfikiran positif untuk memastikan perjalanan kehidupan kita akan sentiasa tenang dan berada dalam landasan kejayaan yang kita impikan.

Namun, jika kita mengeluarkan getaran positif (berfikiran positif) namun orang lain yang berada di sekeliling kita pula mengeluarkan getaran negatif (berfikiran negatif) maka dikhuatiri kita akan terpengaruh dengan keadaan negatif itu. Ini adalah kerana kita tidak akan mampu untuk menghalang getaran negatif mendekati kita jika banyak tarikan yang datang.

Contohnya, kita sentiasa berfikiran positif untuk menjadi pelajar cemerlang. Ini bermakna kita telah mengeluarkan getaran positif ke alam semesta, dan mengikut hukumnya kita akan menarik getaran yang sama (positif) untuk mendekati kita dan akhirnya kejayaanlah yang seharusnya kita perolehi. Namun, dalam masa yang sama, ibu, bapa, abang dan kakak, kawan-kawan, malah mungkin guru kita sendiri mengeluarkan pemikiran negatif terhadap kita seperti 'orang macam awak ni payah le sikit nak berjaya....' Maka pada ketika ini terlalu banyak getaran negatif yang mengelilingi kita berbanding hanya satu getaran positif sahaja (diri kita sendiri).

Apakah yang akan berlaku?
Adakah kita akan gagal kerana keadaan ini?
Penjelasannya, esok....tunggu...!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan