Selasa, 14 Jun 2011

Elemen 3 ~ Kesedaran

Salam bahagia…

Jika elemen 1; minda, dan elemen 2; hati, yang ada pada manusia melibatkan jenis organ dalam badan manusia secara tersendiri, namun elemen kesedaran tidak ada organ yang berfungsi secara langsung kepadanya.  Maksudnya, minda dikaitkan dengan akal fikiran, dan hati dikaitkan dengan organ hati, namun kesedaran tiada organ tertentu yang dapat dirujuk untuk menunjukkan kesedaran.

Kesedaran dalam diri manusia lebih kepada nilai.  Organ otak dan hati memainkan peranan bersama untuk menunjukkan kesedaran kepada manusia.

Kesedaran adalah apa yang merujuk tentang kefahaman, keimanan, keyakinan, dan keunggulan diri kepada manusia tersebut.  Orang yang mempunyai kesedaran dapat menjadi manusia yang hebat dan terbilang.

Contoh, pada bulan puasa, ketika manusia (muslim) sedang melakukan puasa di siang hari, kemungkinan ada peluang untuk dia makan secara diam-diam tanpa diketahui oleh orang lain.  Perasaannya mungkin mengajak dia makan atau minum, namun akalnya berkata, jangan…ia adalah salah kerana ALLAH tetap dapat melihat perbuatan itu.  Maka di sini kita dapat melihat bahawa manusia itu ada kesedaran dan nilai yang baik dalam kehidupannya.

Begitu juga jika dia bertemu dengan sekarung guni yang penuh berisi wang RM100.  Hatinya mungkin berkata, ambillah..!  Namun mindanya berkata, ini bukan hak aku dan aku perlu menyerahkannya kepada pihak terbabit.  Di sini jelas menunjukkan yang dia telah mempunyai kesedaran yang tinggi.

Apa yang hendak dinyatakan dalam elemen ketiga ini adalah ‘suara hati’ yang ada dalam diri setiap manusia.  Ada suara yang mengajak kita melakukan perkara negatif namun dalam masa yang sama ada suara yang menegahnya.  Keunggulan diri manusia hebat akan terpancar apabila dia berjaya mengawal dirinya sesuai dengan keadaan yang sepatutnya berlaku.  Hal ini akan menjadikan seseorang itu manusia yang hebat dan berjaya.

Sejauh mana kita dapat meningkatkan kesedaran kita?

Kesedaran akan dapat dipertingkatkan apabila kita sering memikir, dan memperkatakan perkara yang baik-baik.  Dengan ini, ‘suara hati’ akan lebih menjuruskan diri kita kepada perkara yang baik.  Kesedaran tentang nilai ini akan lebih meninggi dan berkembang dalam diri dan membentuk diri kita menjadi manusia yang lebih baik.

2 ulasan:

  1. kadang2 hati dikuasai oleh nafsu.. hebatlah seorang manusia yang boleh melawan nafsunya...

    BalasPadam
  2. Sentiasa berfikir setiap baik buruk sesuatu perbuatan boleh meningkatkan kesedaran diri kita..

    Lama x ke sini...nak cover balik n3 lama...

    BalasPadam