Ahad, 21 Mac 2010

Kuasa Menulis

Kuasa minda yang terdapat pada manusia adalah kuasa yang sangat hebat dan tidak dapat dihuraikan secara asas sahaja. Ia perlukan kajian dan hasil dapatan secara ilmiah untuk menunjukkan kebenarannya kepada semua.

Kuasa menulis adalah salah satu cara untuk membangkitkan keupayaan kuasa minda. Ramai antara kita yang bisa menulis, sama ada tulisan di kertas, atau menaip di komputer. Bentuk penulisan adalah pelbagai dan tidak sekata. Namun apa yang dimaksudkan dengan kuasa menulis ini ialah menulis dengan tangan pada kertas.

Semasa proses menulis, getaran minda berkenaan dengan apa yang ditulis telah bersatu dengan kehendak diri dan kuasa alam. Sebagai contoh, seorang budak sekolah menulis tentang impian kejayaannya dalam peperiksaan. Semasa menulis tersebut, budak itu telah menghantar isyarat kepada mindanya untuk mencapai apa yang ditulis. Pada ketika ini isyarat getaran minda telah menerima tentang apa yang dimahukan dalam diri budak itu dan mula 'bekerja' untuk merealisasikan keinginan tersebut.

Pernah cuba untuk melihat kebenaran kenyataan ini?
Cubalah sekarang...
Ambil sekeping kertas dan sebatang pensel.
Dengan hati dan jiwa yang tenang, fikirkan tentang apa yang kita mahukan.
Opss! Tapi awas, pastikan apa yang kita mahukan itu adalah sesuatu yang memang benar-benar kita impikan. Ia juga haruslah realistik dan mampu dicapai.
Apabila kita telah menetapkan apa yang diimpikan, maka mulalah menulis tentang impian itu. Tulis dengan penuh tentang impian itu. Tulis dengan jelas dan nyata tentang apa yang diimpikan itu.

Contoh 1:
Aku akan mendapat kejayaan 5A dalam peperiksaan UPSR 2010.
BM Pemahaman = 90 = A
BM Penulisan = 94 = A
B Inggeris = 90 = A
Matematik = 94 = A
Sains = 94 = A

Contoh 2:
Aku akan menjadi kaya sebelum hujung tahun 2010.
Aku ingin memiliki sebuah motosikal dan membeli sebuah rumah dua tingkat kepada ibu bapaku.

Ulasan :
Contoh 1 merupakan catatan penulisan dari hati budak sekolah rendah yang akan menduduki UPSR 2010. Kenyataannya jelas dan nyata. Apa yang penting adalah tulisannya adalah realistik dan boleh dicapai. Sesungguhnya pada ketika saat berakhirnya penulisan itu dibuat, maka kuasa mindanya telah mula bekerja untuk mencapai kejayaan yang diimpikan itu.

Contoh 2 pula ada contoh penulisan yang dangkal. Ia tidak spesifik dan terlalu umum. Malah ia langsung tidak realistik, bagaimana seorang budak sekolah rendah mampu untuk menjadi kaya kerana masih belajar dan tidak bekerja. Walaupun kemungkinan ia boleh berlaku atas perkara yang tidak diduga dan tercapai dek akal, namun ia masih terlalu jauh untuk menemui keyakinan mencapai apa yang dihajatinya. Maka pada ketika itu, kuasa minda yang mula hendak bekerja mendapatkan hal itu telah mati dan tidak akan melaksanakannya.

Fikir-fikirkan apa yang anda hajati...
Renung-renungkan kejayaan yang pasti...
Tulislah dari hati...
Kuasa minda akan mula bekerja tanpa menanti...

Selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan