Sabtu, 6 Mac 2010

Air dalam kuasa minda

Pernahkah kita terfikir, kenapa sejak dulu lagi, masyarakat melayu menggunakan air sebagai bahan medium untuk melakukan ritual rawatan? Hal ini jelas diperhatikan semasa bomoh, pawang, atau dukun, malah ustaz-ustaz, sering menggunakan air sebagai salah satu saluran untuk menyembuhkan sesuatu penyakit.

Hal ini diperjelaskan dari perspektif sains bahawa air mengandungi molekul yang boleh berubah-ubah. Perubahan molekul air akan berlaku apabila disebutkan perkataan-perkataan tertentu pada permukaan air tersebut. Molekul air yang berbentul seperti bintang kristal tersebut akan berubah menjadi bintang kristal yang berkilauan apabila disebutkan perkataan-perkataan yang baik padanya. Inilah sebab dan kebaikannya jika semasa kita minum air dibacakan bismillah, atau doa-doa lain. Perubahan molekul air akan terbentuk menjadi lebih bercahaya dan bersinar, walaupun kita tidak dapat melihatnya.

Dari segi ilmu kuasa minda pula menjelaskan bahawa air akan memberikan suatu kesan yang baik kepada penggunanya kerana menjadi talian yang jelas antara pesakit dengan ahli perubatan. Jika seseorang itu sakit dan berjumpa dengan pengamal perubatan, dia dapat melihat sendiri bagaimana pengamal perubatan itu membacakan ayat-ayat Al-Quran, atau jampi mentera (pawang dan dukun) pada air. Air yang sudah 'ditawarkan' itu kemudiannya dibuat minum atau mandi. Pada ketika ini minda pesakit menghantarkan mesej dan keyakinan bahawa air tersebut memang akan memberikan kesan kepada penyembuhan penyakitnya. Lantaran keyakinan yang tinggi yang berlaku pada minda tersebut, maka akhirnya pesakit itu sembuh. Dalam hal ini, molekul air yang bercahaya itu, ditambah dengan keyakinan kuasa minda pesakit menyebabkan menjadi asbab kepada penyembuhan penyakit.

Air juga menjadi salah satu bahan terapi kepada penggunanya. Jika dikaji pada masa dahulu, air yang sangat bersih dapat diperolehi dengan mudah di sungai, mata air, dan sebagainya. Air yang bersih akan menjadi terapi atau penyembuhan yang terbaik kepada pesakit kerana apabila air tersebut diminum akan mengalirkan sumber mineral terbaik dalam tubuh badan manusia. Namun sekarang ini sukar sekali kita dapat memperolehi air terbaik seperti ini kerana masalah pencemaran dan toksid berlebihan dalam sumber air. Namun, peralatan penapis air mungkin dapat memberikan jalan penyelesaian kepada masalah ini. Penapis air seperti RX-Water yang mempunyai seramik terbaik dan masih baru, dapat meneutralkan sumber air yang ingin ditapis. Keadaan ini menyebabkan sumber air yang ditapis itu bebas dari toksid dan bahan 'cemar' lain yang dimasukkan ke dalam air untuk membasmi kuman. Malah penapis-penapis air yang ada di pasaran juga cuba mengekalkan kandungan oksigen dalam air semasa proses penapisan ini berlaku. Oksigen yang banyak dalam air akan memberikan kesan pemulihan dan kesegaran kepada tubuh badan manusia. Oksigen dalam air bagi air yang dimasak telahpun hilang semasa proses pemanasan air. Oleh itu, penggunaan penapis air amat digalakkan kepada kita buat masa kini kerana air yang ditapis tersebut bebas dari toksid dan bahan cemar lain malah mengekalkan kandungan oksigen dalam air.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan