Rabu, 23 Januari 2013

Visualisasi ~ Membayangkan…

Salam kasih sayang daripada KM….

Sambungan kepada perbicaraan KM berkenaan visualisasi.  Seperti yang kita faham, visualisasi adalah gambaran.  Jadi, dalam teknik ini, kita perlu menggambarkan apakah impian kita itu dengan sejelasnya.

Memang, secara jelasnya, apabila diminta kita bervisualisasi, kita secara automatik akan memejamkan mata.  Semasa memejamkan mata itu, cuba bangkitkan rasa keinginan terhadap impian kita dengan membayangkannya.  Malah, jika kita telah benar-benar bersedia kita akan dapatkan membayangkan apa yang kita impikan itu dengan jelas dari segi bentuk, rasa, malah warna, walaupun dalam keadaan mata terpejam!  Itulah kehebatan minda.

Sebelum membayangkan impian kita, cuba bertenang, damaikan diri, tetapkan pernafasan yang seimbang dan tenang, dan mulalah bervisualisasi.

Andai impian kita berkenaan dengan rumah, maka visualkan dalam minda kita tentang bentuknya, kedudukannya, warnanya.  Bayangkan kita masuk melalui pagar rumah itu, menghampiri pintu dan membukanya dengan gembira.  Visualkan apa yang dapat kita perhatikan apabila membuka pintu rumah tersebut, keadaan rekaletak perabotnya, keluasannya, dan kekemasannya.  Bayangkan bagaimana keadaan apabila kita masuk dan menuju ke setiap bilik di dalam rumah tersebut.  Bayangkanlah, sejelas-jelasnya.

Masih ingat dengan matlamat yang realistik?  Pastikan bayangan visual yang kita lakukan itu juga harus realistik.  Jangan berlebih-lebihan.  Contohnya, rumah semi D yang memiliki 3 atau 4 bilik, jangan bervisual di dalam ‘rumah kita’ itu adalah 10 bilik!  Ini menyebabkan minda akan menyekat keyakinan dan visual yang cuba dicipta itu.  Ingat, harus realistik!

Cuba duduk bertenang dan bervisual selama 5 minit atau lebih.  Ini adalah masa yang sesuai untuk kita kekal berada dalam keadaan tenang dan damai semasa ‘mengembara’ ke alam visualisasi kita itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan