Sabtu, 23 Julai 2011

Sibuk Tak Apa, Janji….

Salam bahagia semua.

Jika minggu lalu, aku ‘bertugas’ 7 hari seminggu, maka minggu ini dan minggu depan juga begitu.

Dari Ahad hingga Khamis, aku bertugas di sekolah sebagai guru yang mengajar, hari ini aku melapor diri untuk bertugas sebagai hakim kawad kaki peringkat negeri pula.  Hari ini, ada mesyuarat penyelarasan di PPD dan majlis akan berlangsung esok.  Jika mengikut makluman yang diberikan tadi, pertandingan akan berlangsung dari jam 8:00 pagi dan majlis penutup dijangka sekitar jam 6:30 petang.  Ini bermakna seharian pegawai yang bertugas akan melaksanakan tanggungjawab masing-masing.

Pada hari Ahad nanti (Julai, 24) aku akan melapor diri pula ke PUSAKO untuk kursus lanjutan jurulatih pendidikan luar.  Kursus dijangka akan berlangsung sepanjang minggu.  Bermakna, seminggulah aku akan berkampung di sana.  Apa yang paling aku tunggukan adalah aktiviti fizikal dan mental dalam ujian itu nanti.

Ada yang bertanya kepadaku; tidak penatkah? Tak sibukkah melaksanakan semua urusan ini?

Jawapannya pastilah penat dan sibuk.  Namun, semua itu tidak memberi kesan kepadaku.

Kenapa?  Kerana mindaku berkata bahawa semua ini adalah minatku.  Minat dalam bidang pasukan badan beruniform dan minat dalam aktiviti pendidikan luar.

Apabila minda kita berkata ia adalah sesuatu yang menyeronokkan kita, maka ia akan memberi suatu ‘kuasa’ kepada diri untuk melakukannya.  Begitu jugalah sebaliknya. 

Sama keadaannya dengan minat terhadap sesuatu.  Contohnya minat kepada permainan bola sepak.  Jika seseorang itu minat dengan bola sepak, maka minda akan mengisyaratkan kepada tubuh badan untuk bersiap sedia menunggu siaran bola sepak walaupun pertandingan disiarkan jam 2 pagi (masa paling nyenyak untuk manusia tidur).

Bagaimana andainya jika kita berjaya salurkan keadaan ini kepada situasi pekerjaan atau pembelajaran kita seharian.  Maka pasti kita akan berjaya menjadi pekerja dan pelajar yang sangat hebat, kerana apa sahaja cabaran dan rintangan yang ada akan kita hadapi dengan tenang.  Ini adalah kerana minda telah memberikan perintah kepada badan untuk melaksanakannya.

Segalanya ada di minda kita…  Syukur kepada ALLAH yang telah memberikan minda yang hebat ini kepada makhluk yang bernama MANUSIA… 

2 ulasan:

  1. sibuk or letih tidak menjadi masalah asalkan hati ikhlas melakukan pekerjaan tu kan..

    dan minat itu perlu dalam melakukan sesuatu perkata...setuju entry ne..

    terima kasih KM..

    BalasPadam
  2. Jika kita mahukannya, kita berhak untuk memilikinya...

    BalasPadam