Rabu, 1 September 2010

Bersyukur Menarik Lebih Banyak Nikmat


Pada bulan Ramadhan yang semakin berakhir ini, terlalu banyak tarbiyah dan tauladan yang dapat kita perolehi. Hanya sedar dengan tidak sahaja, dan kita terus melaluinya. Tarbiyah dan pendidikan yang paling ketara adalah tentang mensyukuri nikmat yang ALLAH berikan.

Sedar atau tidak, berpuasa; dalam erti kata kita menahan lapar dan dahaga sebenarnya mendidik dan memberi pengajaran kepada kita tentang suasana dan situasi golongan yang tidak berkemampuan untuk menjamah makanan yang enak dan banyak. Maksudnya, kita diarahkan seketika untuk merasai bagaimana perasaan, dan 'penderitaan' golongan miskin yang hidup kais pagi makan pagi....

Lantaran telah berlaparan seharian, kemudian kita dibenarkan berbuka. Pada ketika itu kita dapat menikmati apa sahaja juadah yang terhidang. Dan pada ketika itulah kita seharusnya merasa sangat bersyukur kerana akhirnya dapat makan dan minum. Samalah situasinya dengan golongan miskin yang lapar dan dahaga, kemudian diberikan makanan percuma kepada mereka, apa yang mereka rasa ketika itu? Perasaan bersyukur yang tidak terhingga akan lahir dengan sendirinya dalam kehidupan mereka. Namun bagi kita yang telah diberi peluang untuk merasai penderitaan mereka semasa berpuasa, adakah perasaan itu turut hadir? Jika ada, maka salah satu didikan dan tarbiyah puasa telah berjaya kita lalui. Jika tidak, maka itulah yang dinamakan berpuasa namun hanya dapat lapar dan dahaga.

Apakah kelebihan bersyukur?
Kelebihan bersyukur adalah merasai dengan sepenuh hati tentang penghargaan, keagungan, dan kemuliaan sesuatu nikmat. Jika kita bersyukur, maka sebenarnya kita telah benar-benar menghargai dan menikmati apakah pemberianNya kepada kita.

Dengan bersyukur, kita telah mengaktifkan salah satu gelombang positif dalam minda. Bukankah gelombang positif yang tercipta dan terpancar ke alam semesta akan menarik lebih banyak gelombang positif untuk mendekati kita?
Ya, itulah kebenarannya.
Berbahagialah orang-orang yang pandai bersyukur dan menikmati nikmat ALLAH dengan cara yang betul kerana mereka akan mendapat lebih banyak kebaikan dan nikmat yang lain daripada ALLAH.

6 ulasan:

  1. memang kita dituntut untuk sentiasa bersyukur akan nikmatNya dan redha dengan segala ujianNya.

    BalasPadam
  2. salam merdeka & ramadhan sahabatku..
    ia bila kenangkan khdupan org susah seperti di negara plastin mmg perit skli kan..

    Allah Hu Akbar..
    smoha mrka akan tabah melalui khdupan ini..

    BalasPadam
  3. Tn Hj AL;
    Benar, kita dituntut untuk bersyukur. Malah ada firman yang sangat jelas meminta kita bersyukur, malah ALLAH telah janjikan akan menambah lagi nikmat itu jika kita bersyukur

    BalasPadam
  4. Suri;
    kehidupan penderitaan masyarakat Palestien memang sangat mengharukan. Sebab itu kita kena sentiasa menilai tentang nikmat keamanan dan kemurahan rezeki kita semua di bumi Malaysia ni. Jika kita memikirkan tentang hal ini, pasti kita akan menjadi lebih bersyukur

    BalasPadam
  5. b.r.u.t.a.l.s.o.l.o;
    thanks bro....

    BalasPadam