Khamis, 16 September 2010

Membina Tabiat Baru...

Dua catatan yang lalu telah kubicarakan tentang tabiat.
Sudahkah anda perhati dan nilaikan apakah tabiat anda selama ini?
Adakah tabiat itu tabiat baik, atau buruk?
Jika tabiat yang dilakukan itu baik, maka teruskanlah. Namun jika sebaliknya, maka berusahalah untuk menghilangkannya daripada diri kita.
Bagaimana jika ada yang menyatakan dia tidak mempunyai tabiat tertentu?
Oh, itu adalah mustahil! Ini adalah kerana kita sebagai manusia, adalah makhluk yang memang sentiasa melakukan sesuatu secara berterusan.
Cuba perhatikan,
Jika kita terus melakukan sesuatu perkara dalam kehidupan ini, pasti ia akan menjadi tabiat.
Lakukan sesuatu selama 30 hari dalam kehidupan kita, tanpa meninggalkannya walau seharipun, maka pasti ia akan terus kekal menjadi tabiat dan kebiasaan dalam kehidupan kita.
Keadaan ini mengingatkan aku dengan jemaah tabligh yang 'keluar' berdakwah selama 40 hari.
Dalam aktiviti berdakwah mereka ini, mereka akan memastikan mereka sentiasa bersolat secara berjemaah di awal waktu. Mereka akan memastikan mereka melaksanakan solat pada 'takiratul ula' selama 40 hari. Ini akan menyebabkan mereka sentiasa merasa dekat dan tenang untuk terus berjemaah dalam kehidupan mereka selamanya. Hal ini sendiri ada dalam salah satu hadis Nabi S. A. W. (Sila rujuk ustaz an tuan guru berdekatan anda).
Apa yang pasti, perlakuan jemaah tabligh ini sebenarnya telah membentuk satu tabiat dalam kehidupan mereka iaitu sentiasa berjemaah di awal waktu. Ini memang sangat dituntut dan menjadi keindahan kepada sesiapa yang telah merasainya. Apabila kita telah menjadikan ia satu tabiat dalam kehidupan kita, pasti perlakuan ibadat ini akan terus kekal dalam kehidupan kita. Malah, jika kita meninggalkannya dalam sehari, maka pasti kita akan merasa resah dan gelisah dalam diri yang tidak mampu dinyatakan dengan kata-kata...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan