Sabtu, 4 September 2010

Minda Menarik Apa Sahaja Yang Difikirkan


Salam buat semua.
Ini mungkin catatan terakhirku sebelum aku bercuti raya; setelah ramai yang menutup blog masing-masing untuk bercuti... InsyaALLAH, jika tiada halangan, aku akan menulis kembali pada 5 Syawal nanti.

Sehari dua lagi, kita akan mula masuk ke fasa 'balik kampung'. Bagi diriku sendiri, insyaALLAH akan memulakan kembara perjalananku pada esok hari. Suasana dan situasi balik kampung ini memang sinonim dengan kehidupan rakyat Malaysia. Kita akan mengambil peluang sambutan perayaan dan cuti umum untuk balik ke kampung masing-masing untuk bersama-sama dengan keluarga. Itulah yang sangat aku kagumi dengan corak kehidupan kita, walau di mana kita berada, kita akan tetap berusaha untuk pulang menyambut perayaan bersama dengan keluarga.

Namun, pada musim perayaan inilah angka kemalangan dan kematian akibat kemalangan akan bertambah. Lumrah memang begitu, apabila banyak kenderaan di jalan raya, maka bertambah banyaklah kemalangan. Itu tidak dapat dinafikan. Namun, ada perkara yang lebih penting dari itu, kekadang kita sendiri yang menyebabkan berlakunya kemalangan itu.

Situasinya begini;
Minda manusia adalah anugerah ALLAH yang sangat hebat. Ia bergetar dan berfrekuansi. Getaran itu akan terpancar ke alam semesta dan menarik frekuansi yang sama untuk mendekati kita sebagai pemancar. Kuasa Minda manusia tidak tahu apa yang baik dan buruk. Yang pasti, apa sahaja yang difikirkan akan terpancar dan menarik pancaran yang sama untuk berlaku.
JADI...
Semasa musim perayaan ini, semakin banyak kita memikirkan tentang kemalangan, semakin banyak kita memaparkan kemalangan, semakin banyak kita melihat papan-papan tanda jalan raya yang berkaitan kemalangan...akan menyebabkan kita memikirkan tentang kemalangan jalan raya yang akan berlaku.

Apa yang akan berlaku jika kita memikirkan tentang kemalangan jalan raya?
Jawapannya, pasti kita akan menarik kemalangan jalan raya itu mendekati kita dan mungkin akan menyebabkan kita terlibat...
(Aku tidak suka menulisnya tetapi terpaksa untuk memberi penerangan)

Apa yang boleh untuk kita mengelakkannya?
1. Berdoa agar kita selamat dalam perjalanan.
Doa adalah permintaan kepada ALLAH. Memang hanya kepadaNya kita meminta pertolongan, dan hanya DIA yang menentukan setiap sesuatu. Oleh itu berdoalah agar perjalanan kita selamat sampai dan kembali.
Namun, cuba lihat doa ini...
'Ya ALLAH, selamatkanlah perjalanan kami, jauhkanlah kami dari kecelakaan...'
Cuba kita didik diri kita untuk berdoa perkara yang baik-baik sahaja. Berdoalah sentiasa untuk selamat dalam perjalanan, jangan sekali-kali ungkapkan tentang kecelakaan dan kemalangan itu kerana dikhuatiri kita akan tetap memikirkan tentang kemalangan yang akan berlaku.

2. Bertenang dan bayangkan kegembiraan.
Sepanjang perjalanan, cubalah sentiasa bertenang. Bayangkan yang kita telah selamat sampai ke destinasi, bayangkan rasa keseronokan dan kesyukuran kerana kita selamat sampai, bayangkan wajah-wajah orang yang tersayang di sana yang menyambut kita di muka pintu.
Perkara ini akan menarik rasa gembira dan keseronokan. Frekuansi getaran minda akan menggambarkan tentang keseronokan dan keseronokanlah yang akan kita perolehi sepanjang perjalanan itu.

3. Tukarkan kenyataan pada papan tanda
Perkara ini sukar sedikit untuk kita lakukan (hanya kerajaan dan golongan yang terbabit sahaja dapat melakukannya)
Apabila kita sering disogokkan dengan "AWAS, KAWASAN KEMALANGAN", "SELEKOH MAUT", "KAWASAN BERBAHAYA", maka pada ketika itu minda kita menerima catatan-catatan itu sebagai suatu perkara yang sangat pasti. Pada ketika itu kita menanam dalam minda kita bahawa kawasan itu adalah kawasan yang akan menyebabkan kemalangan jalan raya. Keadaan ini akan menyebabkan kita menarik kemalangan itu terus berlaku di kawasan itu.
Seharusnya papan-papan tanda itu ditukar dengan kata-kata yang lebih baik/positif seperti "TINGKATKAN PEMERHATIAN ANDA DI SINI", "BERIKAN TUMPUAN", "SELEKOH BERWASPADA". Bukankah kata-kata ini akan memberi lebih kebaikan kepada kita? Ia akan menyebabkan minda kita berfungsi dengan lebih baik untuk lebih berhati-hati di kawasan tersebut.

Walau apapun, kudoakan kepada semua agar dapat terus berhati-hati sepanjang perjalanan pulang ke kampung. Pastikan anda berada dalam situasi yang sangat tenang semasa memandu. Semoga selamat sampai ke destinasi dan selamat kembali.
Selamat juga menyambut Aidil Fitri yang mulia.
Mohon ampun dan maaf jika sepanjang penulisanku ada yang tidak bisa diterima kerana buruknya bahasa dan bercangkah pendapat. Semoga sama-sama kita mendapat rahmatNya kerana saling bertukar pandangan.

SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan