Khamis, 10 Jun 2010

Visualisasi Kejayaan Anda

Memahami bagaimana kuasa visualisasi dalam kekuatan minda anda adalah satu kemahiran yang perlu ada untuk menjayakannya. Langkah-langkah melaksanakan visualisasi dengan betul akan membolehkan kuasa minda anda bekerja dengan lebih hebat lagi untuk merealisasikan impian yang digambarkan itu.
Langkah 1
Tulis impian anda
Langkah pertama ini ialah cara bagaimana anda memulakan visualisasi. Memang sebagai seorang manusia, kita memiliki banyak impian. Ada yang inginkan rumah besar, kereta mewah, wang berjuta, dan kehidupan yang pasti menyenangkan. Namun, langkah ini memerlukan anda untuk menulis dengan sejelas-jelasnya tentang impian itu. Jika inginkan sebuah rumah, tulis dengan jelas rumah yang bagaimana, di mana lokasinya, warnanya, keluasannya, malah apa sahaja yang berkaitan dengan rumah itu, tuliskanlah dengan sejelasnya.
Langah 2
Tempat yang sesuai dan tenang
Langkah ini memerlukan anda pergi ke tempat yang sesuai untuk melakukan visualisasi. Tempat ini haruslah boleh menenangkan jiwa dan pemikiran anda. Keadaan ini akan membolehkan anda melakukan visualisasi dengan lebih berkesan. Tidak semestinya anda pergi ke tempat yang terletak jauh dari anda, cukuplah ke suatu tempat yang tiada sesiapa akan dapat mengganggu anda sepanjang visualisasi itu dilakukan. Bagi saya sendiri, tempat yang paling sesuai untuk saya melaksanakan visualisasi adalah di atas sejadah tempat solat saya di dalam bilik rumah saya; itulah tempat yang paling tenang buat diri saya.
Semasa berada di lokasi, cubalah tenangkan jiwa dan minda anda. Lapangkan fikiran dan kosongkan segala masalah. Cuba bernafas dengan tenang dan damai kerana keadaan ini akan membolehkan anda mengawal minda anda ke gelombang yang paling damai. Bertafakur seketika semasa menenangkan minda dan jiwa tersebut. Jika anda ada mengamalkan meditasi, maka bermeditasilah seketika dalam 5 minit. Keadaan ini akan membolehkan anda berada dalam keadaan yang sangat tenang dan mudah melakukan visualisasi.
Langkah 3
Bayangkan dengan mendalam
Bayangkan impian anda itu dengan jelas dan nyata. Jika anda ingin bervisualisasi tentang rumah baru anda, maka bayangkan bentuknya, warnanya, keadaannya, emosi anda semasa berada pertama kali di dalam rumah itu, bayangkan segalanya tentang rumah itu.
Pada ketika ini anda sudah berada di tahap bervisualisasi dengan mendalam. Anda dan minda anda telah bersatu untuk melaksanakan impian memiliki rumah tersebut. Pada ketika ini maka anda telah menghantar gelombang tarikan ke universel untuk 'menarik' rumah tersebut menghampiri anda. Semakin kuat, jelas, dan nyata gambaran anda, maka semakin cepatlah hasil yang anda impikan itu tercapai.
Harus diingat, visualisasi yang dilakukan itu harus sama dan sepadan pada setiap masa. Jika rumah yang anda idamkan adalah rumah banglo, maka teruskan bervisualisasi dengan rumah yang sama tanpa menukarkannya dengan gambaran rumah yang lain. Hal ini akan menyebabkan hasilan visualisasi akan terganggu dan usaha untuk mendapatkan rumah tersebut terhenti di tengah jalan.
Langkah 4
Emosi
Gambaran memiliki apa yang anda hajati perlulah seiring dengan emosi. Rasakan bagaimana emosi anda terbina apabila menggambarkan kejayaan anda memiliki rumah itu. Emosi keseronokan dan kebahagiaan anda sewaktu berjaya memiliki rumah itu akan kuat menolak perasaan dan tanggapan negatif tentang; boleh ke aku memiliki rumah semewah ini?
Tanggapan negatif ini sebenarnya akan memusnahkan kuasa minda yang anda telah lancarkan kerana kuasa minda itu akan mula keliru. Memang inilah yang kebanyakan daripada kita melakukan visualisasi dan hukum tarikan, namun hasilnya gagal! Ini adalah kerana kita tidak berjaya memunculkan emosi itu sebenar-benarnya sama seperti sewaktu kejayaan kita mencapai apa yang dihajati.
Emosi yang kuat pada ketika ini akan menambahkan keyakinan dan perjalanan pelaksanaan kuasa minda itu untuk bekerja. Kuasai emosi bermakna anda telah menguasai tarikan terhadap perkara yang anda visualisasikan itu.
Langkah 5
Tindakan positif
Jika kita hanya bervisualisasi tanpa berusaha, memang akan berjaya, namun masanya pasti amat panjang untuk menjayakannya. Oleh itu, pelaksanaan fizikal juga harus dilakukan. Usaha perlu dilakukan untuk mendapatkan rumah itu dari segi kewangan dan prosedur mendapatkan rumah. Jika hanya berharapkan dengan bervisualisasi, ditakuti ia hanya menjadi angan-angan kosong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan