Sabtu, 19 Jun 2010

Hukum Tarikan

Hukum Tarikan (Law of Attraction) adalah salah satu hukum alam yang tidak akan dapat disangkalkan lagi oleh sesiapa. Cuma sebilangan daripada kita sahaja yang masih belum mengetahui dan memahami hukum ini. Beruntunglah kepada sesiapa yang mengetahui dan memahaminya dan sebaliknya akan berlaku kepada yang mengabaikannya.
Sama seperti hukum-hukum alam yang lain, hukum ini adalah tetap kerana ia memang telah ditentukan oleh ALLAH atas kewujudan alam ini. Sebagai contoh, hukum graviti; apa sahaja objek yang mempunyai jisim akan tertarik ke bumi atas sebab hukum tarikan. Andai anda melepaskan segelas air dari genggaman tangan anda, pasti ia akan jatuh ke bumi tidak kira sama ada anda mahukan ia jatuh atau pun tidak. Samalah juga dengan hukum tarikan, ia akan berlaku tidak kira sama ada anda mahukan ia berlaku atau tidak.
Segala hukum tarikan ini ada pada pemikiran dan kehendak kita. Jika kita mahukan kejayaan dalam hidup, maka hukum tarikan akan berlaku dengan sendiri. Ia akan menjadi lebih berkesan dan efektif apabila disusuli dengan usaha dan kesungguhan anda 'menarik' keinginan itu menjadi milik anda.
Namun, siapakah antara kita yang mahu gagal dalam hidup?
Jawapannya; ADA..!
Ada antara kita yang memang mahu gagal dalam hidup. Dari segi asasnya, manusia inginkan kejayaan. Dalam pemikiran dan kehendak diri kita memang mahukan kejayaan dalam hidup. Ada yang mahu berjaya ke IPTA, ada yang mahu berkerjaya megah dan hebat, ada yang mahu rumah tersergam indah, dan segala macam perkara yang diandaikan sebagai suatu kejayaan. Namun terdetik sedikit di dalam hati, 'boleh ke aku berjaya?' Keadaan inilah yang memusnahkan impian kejayaan tersebut. Hal inilah sebenarnya yang dinamakan inginkan kegagalan dalam kehidupan.
Pada awalnya, hukum tarikan telah terjadi untuk mencipta kejayaan dalam kehendak yang dinyatakan tadi, namun apabila ada unsur negatif dalam pemikiran kita, maka kita telah menarik hukum tarikan terhadap kegagalan. Keadaan ini menyebabkan tarikan terhadap kejayaan berubah menjadi tarikan terhadap kegagalan. Inilah yang menunjukkan kita mahukan kegagalan dalam kehidupan.
Apa yang perlu dilakukan untuk memastikan kejayaan dalam hukum tarikan terhadap kejayaan?
Perkara yang paling utama ialah cara bagaimana kita berfikir.
Kita perlu sentiasa memikirkan tentang kejayaan. Jangan langsung memikirkan tentang kesukaran dan kegagalan dalam usaha itu. Hukum tarikan akan terus bekerja untuk menarik kejayaan tersebut dengan mudah jika kita terus memastikan cara pemikiran kita tetap dengan kejayaan yang ingin dicapai.
Selain daripada itu, terdapat beberapa perkara lagi yang perlu dilakukan untuk menarik kejayaan dalam hukum tarikan ini. Perkar-perkara seperti visualisasi, vision board, affirmasi, dan sebagainya perlu dilaksanakan seiring dengan cara pemikiran kita. Perkara-perkara ini akan dihuraikan dengan lebih mendalam nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan