Sabtu, 15 Jun 2013

Cita-cita dan Angan-angan

Salam kedamaian daripada KM buat semua.

angan

Gambar daripada internet

Dulu, KM pernah berbicara tentang angan-angan Mat Jenin.  Angan-angan sebenarnya bukanlah perkara yang negatif, namun jangan terlalu tinggi angan-angan itu dipasang, hingga lupa untuk kita bertindak.

Apakah bezanya antara cita-cita dengan angan-angan?  Nampakkah kita perbezaan antara kedua-duanya?  Ada yang kata kepada KM, cita-cita ini lebih kepada impian sebenar, manakala angan-angan lebih kepada khayalan.  Benarkah pandangan ini?  Pada KM, jawapan ini masih belum kukuh.  Cita-cita mungkin boleh menjadi sekadar angan-angan sahaja dan angan-angan mungkin akan menjadi cita-cita.

Mari kita betulkan konsep antara kedua-duanya ini.  Biar kita jelas bahawa kedua-duanya tetap ada perbezaan, agar kita punya cita-cita yang jelas dan bukan sekadar angan-angan.

Cita-cita ada sesuatu ‘impian’ yang kita TULIS, dan kita kuatkan semangat dan tindakan kita untuk melaksanakan usaha bagi mencapainya.

Angan-angan pula adalah suatu ‘impian’ yang kita biarkan ia berlegar-legar dalam minda untuk mencari sesuatu yang jelas sebelum ianya kita tukarkan menjadi cita-cita.

KM juga sentiasa berangan-angan, namun KM tidak biarkan angan-angan itu terbang tinggi sampai ke langit.  Bila mendapat angan-angan yang best, terus KM tukarkan ia menjadi cita-cita.  KM akan tulis apakah angan-angan itu, dan senaraikan apakah tindakan yang perlu untuk KM lakukan bagi mencapai impian tersebut.

Ini menunjukkan bahawa, daripada angan-angan kita tukarkan ia menjadi cita-cita dan bertindak untuk merealisasikannya.

Apa angan-angan anda hari ini?  Apakah angan-angan itu hanya sekadar angan-angan sahaja, atau dapat kita tukarkan ia menjadi cita-cita untuk kita capai?

1 ulasan: