Isnin, 24 Jun 2013

Batu dari tingkat 10…

Salam kedamaian daripada KM buat semua.

Hari ini KM hendak menulis tentang cerita, yang mungkin kita semua pernah mendengarnya sebelum ini.  Cerita berkenaan dan berkaitan dengan kehidupan kita…

Di sebuah tapak pembinaan bangunan 10 tingkat, seorang pekerja yang sedang membancuh simen sibuk dengan pekerjaannya.  Sesekali dia merehat sementara menunggu arahan untuk menaikkan simen ke tingkat atas dengan menggunakan tali bertakal.  Kerjanya, bancuh simen ke dalam mesin penggaul, dan kemudian memasukkan simen tersebut dalam bekas yang disediakan dan menarik tali yang akan membawa bekas tersebut ke atas.  Bila sampai ke atas, simen tersebut akan diambil oleh pekerja yang berada di tingkat atas dan kemudian menurunkan semula bekas itu ke bawah.

Kerana keletihan, dia duduk dulu sebentar menghilangkan penat.  Sambil itu dia mengelamun dan berkhayal tentang kesusahan hidupnya selama ini.

Tiba-tiba, sekeping wang syiling jatuh di hadapannya.  Pekerja tersebut mengambil syiling tersebut dan memasukkan ke dalam poket bajunya.  Dia terus mengelamun…..

Beberapa ketika kemudian, sekeping lagi wang syiling jatuh.  Dia tersenyum dan mengambil lagi.  Hatinya riang kerana mendapat wang syiling ‘dari langit’.  Mengelamun lagi….

Tiba-tiba, seketul batu sebesar penumbuk jatuh di hadapannya.  Dia terperanjat besar.  Segera dia bangun dan memandang ke atas.

Rakan sekerjanya di atas berada di pinggir bangunan dan memberi isyarat untuk menaikkan simen, nampaknya agak marah kerana menunggu lama….

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lihatlah, dalam cerita ini menunjukkan bagaimana kenikmatan yang kita terima, sangat menyenangkan.  Kita sentiasa bersahaja dan lalai dengan kenikmatan itu.  Namun, apabila kesukaran yang kita terima, terus bingkas kita mendongak ke atas.

Gambarannya, bila kita senang, jarang kita melihat ke atas (bersyukur kepadaNya), tetapi bila kita berada dalam kesusahan, dengan pantas kita terus mendongak (memohon pertolongan daripadaNya).

Ingatlah, kehidupan ini indah.  Jangan biarkan keindahan itu melalaikan kita… 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan