Rabu, 19 Jun 2013

Tulislah nikmatNya…

Salam penuh kemakmuran daripada KM buat semua.

“Sekiranya kamu bersyukur, pasti KAMI menambah nikmat kepadamu….” –Surah Ibrahim ayat 7.

Bersyukur merupakan salah satu elemen dalam mengaktifkan kuasa minda manusia.  Semakin banyak kita bersyukur, sebenarnya kita mengaktifkan minda yang positif dan sentiasa ‘menang’ dalam setiap sesuatu. 

tulis

Gambar daripada internet

Hari ini, KM hendak mengajak diri KM dan pembaca sekalian untuk ambil sekeping kertas dan pen/pensel, kemudian tulis apakah nikmat atau perkara yang sangat menarik dalam diri kita hingga kita merasa sangat bersyukur kepadaNya.  KM sangat pasti, sekeping kertas itu tidak akan cukup.  Tak apa, hanya tuliskan apa sahaja nikmat itu dalam sekeping kertas, cukup.  Perkara yang tidak dapat ditulis itu (kerana terlalu banyak) kita simpan dahulu.

Mari kita tulis nikmat dalam kehidupan ini setiap hari selama seminggu.  Jangan tinggal walau sehari pun.  Ambil masa yang sesuai, ruang yang selesa, dan jangan ada apa-apa gangguan.  Tulislah nikmat-nikmat yang kita terima sepanjang hari, tulislah selama seminggu.

Selepas seminggu, tentu kita merasa kelainan dalam diri kita.  Kita akan menjadi lebih bersemangat, berkeyakinan, dan sentiasa berada dalam pemikiran yang ‘menang’ dalam setiap hal.

Lakukanlah, kerana KM sudah melakukannya dan merasa ‘kepuasan’ yang tidak dapat KM ceritakan.  Dan KM akan terus menulis nikmat yang KM terima daripadaNya, kerana melalui aktiviti ini, KM menjadi sangat tenang dan sentiasa mencapai apa sahaja yang KM lakukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan