Jumaat, 1 Februari 2013

Bersyukurlah…

Salam kasih sayang di pagi yang penuh rahmat ini.

Sudah agak lama KM tidak menulis di sini.  Ini adalah kerana KM sedang sibuk menguruskan satu aktiviti pendidikan luar yang agak besar pada tahun ini.

Pada pagi ini dalam SRJ, KM hendak mengulas sedikit lagi berkenaan Nikmat Bersyukur…

Seperti yang kita fahami, bersyukur adalah satu perkara yang sangat indah.  Andai kita memahami konsep bersyukur, pasti kita tidak akan lekang daripada merasakan syukur kepada ALLAH Taala.  Ini kerana, bersyukur ada kaitan dengan nikmat yang dikurniakanNya kepada kita.

Seharusnya dalam kehidupan ini, kita mendidik diri untuk sentiasa bersyukur.  Walau apa keadaan sekalipun, teruskan rasa bersyukur kerana setiap sesuatu itu pasti ada nikmatnya.

Andai kita terjatuh dari tangga, bersyukurlah, kerana kita hanya terjatuh dan sakit-sakit sahaja, bukan jatuh dan terus meninggal.  Hal ini harus kita rasakan juga sebagai nikmat, iaitu nikmat masih hidup walaupun telah ditimpa kemalangan.  Memang agak sukar untuk kita didik diri kita merasakan ‘nikmat’ sebegini, namun itulah hakikatnya.

Andai kita kemalangan, bersyukurlah, kerana kita hanya cedera atau kenderaan kita rosak, bukan kemalangan dan terus meninggal.

Andai kita ditimpa musibah kecurian, bersyukurlah, kerana kita mungkin hanya kehilangan barangan yang dicuri sahaja.  Mungkin nilai kerugian akibat kecurian itu hanya RM5000 dan kita masih ada simpanan lain untuk meneruskan kehidupan.  Pun, kita harus bersyukur kerana kita masih ada rezeki lain walaupun rezeki RM5000 bukan lagi rezeki kita.

Memang agak sukar untuk kita lakukan rasa bersyukur ini apabila ditimpa kesukaran.  Namun yakin dan percayalah bahawa, pasti ada nikmat yang dijanjikan ALLAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan