Khamis, 21 Februari 2013

KM, teman, dan cermin….

Salam kasih sayang daripada KM buat semua…

KM selalu mengingatkan diri KM untuk sentiasa menjadi yang terbaik.  Muhasabah diri penting untuk membangunkan potensi diri.  Namun, kekadang kita lalai dan lupa untuk muhasabah dan menilai diri kita.  Lantaran itulah, kita perlukan orang lain untuk menilai dan memberi pandangan tentang diri kita di mata mereka.

Dalam erti kata yang lain, ada masanya kita perlukan rakan, sabahat, atau pasangan hidup untuk menyatakan kesalahan diri kita jika kita ada melakukan kesalahan.

Andai ada yang dapat menyatakan kesalahan diri kita dengan jujur dan ikhlas, maka terimalah ia dengan hati terbuka.  Cepat-cepat muhasabah diri tentang kebenaran kata-kata dan teguran itu.  Jika benar kita salah, maka perbetulkan segera.  Jangan saluti diri dengan keegoan hingga kita menutup mata dan telinga sekiranya kita ditegur.

Untuk memastikan kita ditegur dengan ikhlas, maka kita perlu ada orang yang baik-baik di sekeliling kita.  Orang yang baik yang menjadi teman itu pasti akan dapat memberi teguran yang nyata kepada diri kita.  Jika teman-teman di sekeliling kita hanya pandai membodek sahaja, maka pasti kita akan lebih tersasar dalam melakukan kesalahan dan kesilapan.

Untuk mendapat dan memastikan teman di sekeliling kita itu adalah teman yang baik, maka nilaikan diri kita.  Adakah kita baik dengan mereka?  Jika kita juga ada menyimpan dendam dan iri hati kepada teman di sekeliling kita, pasti mereka juga akan bersikap begitu kepada kita.  Dalam kata lain, pasti mereka juga adalah teman yang tidak baik kepada kita.

Pernah dalam satu sesi muhasabah diri, KM ambil sebuah cermin dan lihat diri KM.  KM ambil masa beberapa minit untuk melihat diri KM sendiri dalam cermin tersebut.  Bukan bercermin untuk lihat keindahan KM, atau jerawat batu yang timbul, tetapi bercermin untuk melihat dan menilai diri KM sendiri.

Bila KM senyum, pasti bayangan wajah KM dalam cermin itu juga tersenyum kepada KM.  Begitu juga sebaliknya.  Inilah gambaran kita dengan teman-teman di sekeliling kita.  Jika kita mudah tersenyum kepada mereka, pasti mereka akan mudah tersenyum kepada kita juga.  Dan begitu juga sebaliknya.

Oleh itu, KM ingatkan diri KM untuk sentiasa baik dengan semua orang di sekeliling KM, agar mereka juga baik dengan KM hingga ke tahap dapat memberi pandangan, teguran, dan nasihat berguna kepada KM.

1 ulasan:

  1. yup...

    kite kena selalu muhasabah diri dan wat baik kat semua orang..
    alhamdulillah..tak pernah lupa nak berbuat baik kt org.

    dan insyaallah ada ganjarannya

    BalasPadam