Jumaat, 8 Februari 2013

Zikir menenangkan hati…

Salam kasih sayang daripada KM buat semua…

Nampaknya, minggu ni pun KM tidak dapat menulis dengan konsisten.  Ini adalah kerana KM sedang sibuk melaksanakan persiapan awal untuk perkhemahan negeri.  InsyaALLAH, bila semuanya ‘dah tenang, KM akan menulis kembali.

Hari ini KM cuma hendak berbicara sedikit berkenaan zikir.  Bukanlah hanya pada hari Jumaat sahaja kita berzikir, bukan!  Namun, biasanya kita akan lebihkan amalan zikir pada hari Jumaat.  Terutama sekali kepada penduduk di Pantai Timur yang bercuti pada hari Jumaat, tentu ada peluang untuk berzikir panjang selepas solat Subuh.

Kenapa berzikir?  Apa kebaikan dan kesannya kepada diri?

Sebenarnya banyak kelebihan dan kesannya kepada diri kita.  Namun apa yang penting, apabila berzikir kita akan menjadi tenang dan lebih tenang daripada biasa.  Ini adalah kerana, berzikir (yang pastinya menyebut, memuji, dan membesarkan ALLAH dan RasulNya) akan ‘menghubungkan’ kita kepada ALLAH.

Zikir itu terlalu luas dan pelbagai.  Buatlah mana yang terkenan di hati.  Malah, zikir yang paling kerap kita ucapkan itu adalah sesuatu yang berkesan di hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan