Khamis, 3 April 2014

Jarum dan Benang, Pernafasan Kita…

Salam kedamaian buat semua…

Mari kita sama-sama lakukan eksperimen hari ini.  Ambil sebatang jarum dan seutas benang.  Pegang jarum di tangan kanan dan benang di tangan kiri.  Sekarang, cuba masukkan benang ke dalam lubang jarum tersebut.  Berjaya?  Tahniah!  OK sekarang keluarkan semula benang dari lubang jarum.

Sekarang, kita lakukan sekali lagi eksperimen ini iaitu memasukkan benang ke dalam lubang jarum.  Namun, kali ini cuba perhatikan pula kepada corak pernafasan kita. 

Apa yang dapat anda simpulkan dengan cara bernafas anda semasa anda memasukkan benang ke dalam jarum?  Bagaimana rentak pernafasan anda?  Lajukah atau tenangkah?

Dalam beberapa siri ujian yang KM lakukan kepada 5 orang responden KM, corak pernafasan mereka semasa memasukkan benang ke dalam lubang jarum, SANGAT TENANG.  Mereka seolah-olah ‘menahan’ nafas semasa proses memasukkan benang tersebut.

Sebenarnya inilah corak pernafasan semasa kita sedang fokus kepada sesuatu yang kita lakukan.  Jika kita berada dalam keadaan tenang, maka kekuatan fokus kita akan menjadi lebih besar dan hebat.  Makanya, jika kita sudah tahu itulah corak pernafasan semasa kita fokus, apa kata jika kita ‘meniru’ corak pernafasan itu supaya kita menjadi lebih fokus.  Proses induktif-deduktif ini sebenarnya boleh dilakukan untuk mendapatkan hasil yang sama.

Fokus akan mengakibatkan pernafasan menjadi tenang, dan pernafasan menjadi tenang juga akan menjadikan kita lebih fokus. 

Segalanya ada dalam minda kita….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan