Sabtu, 18 Mei 2013

Tarikan Sengaja…

Salam kasih sayang daripada KM.

Pagi ini, KM berada di Kota Bharu Kelantan.  Sambil menunggu untuk menguruskan tugasan di sini, KM ambil sebuah buku yang sudah lama KM miliki, baca, dan hayatinya selama ini.  Dan KM nak ulaskan tentang Tarikan Sengaja.

Kita mampu menarik apa sahaja untuk berlaku.  Jika kita fikirkan tentang perkara baik, maka kebaikan dan kenikmatanlah yang akan datang kepada kita, kerana kita menariknya melalui getaran pemikiran kita itu.  Dan begitu jugalah sebaliknya.

Apa yang dimaksudkan dengan Tarikan Sengaja?  Tarikan Sengaja adalah bagaimana kita menarik sesuatu itu dengan sengaja, untuk merealisasikan apa yang kita mahukan.

Sebelum itu, nak terangkan tentang tarikan TIDAK sengaja.  Begini….

Kita berada di tempat kerja.  Tiba-tiba kita mula teringat tentang rumah yang kita tinggalkan pagi tadi; rasanya macam tak berkunci.  Hati resah gelisah, tak pasti sama ada kunci atau tidak.  Perasaan mula menjadi semakin tidak tentu arah, bimbang dan risau kalau rumah dicerobohi.  ‘Sedap’ le si pencuri kerana dapat masuk dengan mudah.  Kita menjadi semakin runsing dan tidak menentu.

Bila balik ke rumah, ternyata rumah kita memang dimasuki pencuri.  Si pencuri masuk dengan mengopak pintu belakang.  Rupanya, rumah kita memang berkunci pun, kita sahaja yang tidak pasti sama ada berkunci atau tidak.  Oleh kerana kita tidak pasti, maka kita mula memikirkan perkara-perkara negatif semasa di pejabat tadi.  Rupanya, apa yang kita bimbangkan menjadi kenyataan.  Kita yang sebenarnya mengaktifkan menarik pencuri datang ke kawasan rumah kita dan menjadikan rumah kita sasarannya.

Nampak?

Bagaimana apa yang kita fikirkan menarik ia berlaku di depan kita.  Memang kita hanya runsingkan tentang rumah kita sama ada berkunci atau tidak, tapi dalam masa yang sama, kita menarik secara TIDAK sengaja si pencuri untuk berada di kawasan itu.

Sepatutnya, apa yang perlu kita lakukan?  Jika kita tidak pasti sama ada rumah berkunci atau tidak (atau apa sahaja masalah), berhenti sekarang!!!  Jangan fikirkannya lagi.  Rasakan yakin bahawa rumah itu berkunci lebih dari rasa rumah itu tidak berkunci.  Yakin dan terus yakin bahawa rumah itu selamat.  Susuli dengan berdoa kepadaNya untuk melindungi rumah kita.  Jangan fikirkan lagi tentang rumah itu berkunci atau tidak.  Teruskan meyakini bahawa rumah itu selamat.

Keadaan ini akan menyebabkan kita mengaktifkan getaran pemikiran kita kepada perkara yang lebih positif dan baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan