Khamis, 16 Mei 2013

Pucuk Dicita, Ulam Mendatang…

Salam kedamaian daripada KM buat semua.

Pepatah Melayu ada mengungkapkan tentang ‘pucuk dicita, ulam mendatang’.  Dalam ungkapan penuh makna ini, menunjukkan bahawa kita baru sahaja berangan-agankan, atau mengidam untuk mendapatkan pucuk, untuk dibuat gabungan hidangan makan tengah hari, tapi entah macam mana, terjumpa pula dengan ulam yang tentunya lebih banyak khasiat dan lebih sedap berbanding pucuk.

Lihatlah, bagaimana ‘orang dulu’ sudah menemui perkara yang berkaitan dengan hukum tarikan.  Cuma, mungkin mereka hanya sekadar tahu dan tidak faham berkenaan hukum ini.

Ada kalanya, kita hanya perlu menginginkan sesuatu dengan bersungguh-sungguh, dan apa yang kita inginkan itu akan terus terjadi, malah mungkin lebih baik daripada apa yang kita inginkan.

Usah bertanya bagaimana, atau kenapa ia terjadi.  Semuanya ada dalam diri kita sendiri.  Kita yang mengaktifkan minda kita untuk menghantar frekuansi berkenaan perkara yang kita inginkan itu, dan ia akan terjadi (tentu sahaja dengan kehendakNya jua).

Tidak kita sama ada perkara itu baik atau buruk, bila kita aktifkan ia dalam minda kita, maka sebenarnya kita sedang menariknya datang kepada kita…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan