Jumaat, 22 Mac 2013

Pinjamkan sedikit….

Salam kedamaian daripada KM buat semua…

Sebut pasal pinjam meminjam ni, kadang kala ada yang tidak suka.  Rasa tidak suka ini hadir kerana ada yang memberi pinjam tetapi tidak pernah dapat semula apa yang diberi pinjam.  Kalau sedikit tak apalah, tapi kalau yang diberi pinjam itu barang berharga, tentu rasa sayang dan rugi sebab lesap begitu saja.

Tapi, ‘pinjam’ yang KM nak kongsikan dalam catatan hari ini bukan pinjam barang, tetapi sebaliknya pinjam SEMANGAT.  Ya, pinjam semangat daripada orang lain.

Mungkin kita semua pernah dengar perkataan ‘memberi semangat’.  Kata-kata ini sebenarnya meminjamkan semangat daripada seseorang kepada seseorang lain yang rasa kehilangan.  Inilah yang KM maksudkan dengan pinjam semangat.  Tetapi, biasanya ‘memberi semangat’ hanya diberikan oleh orang lain kepada kita (apabila diperlukan).  Tetapi hari ini, cuba jangan tunggu orang ‘memberi semangat’ itu, sebaliknya kita terus pinta dan pinjam semangat itu daripadanya.

Aku rasa sedih, boleh pinjamkan semangat kau?

Aku rasa marah, boleh pinjamkan kesabaran kau?

Aku rasa kecewa, boleh pinjamkan kedamaian kau?

Aku rasa sunyi, boleh pinjamkan keriangan kau?

Pernah tak anda lakukan ini?  Mungkin ada yang pernah dan ada yang akan rasa sinis dengan apa yang KM utarakan ini.  Tetapi sebenarnya, ia boleh berlaku dan dapat memberi semangat baru kepada kita.

Sepasang suami isteri harus saling berkongsi semangat.  Andai si suami berada dalam keadaan tegang, si isteri boleh memberikan semangatnya kepada suami, dan keadaan pasti akan menjadi tenang semula. 

Begitu juga jika dalam persahabatan.  Sahabat yang baik adalah pemberi pinjaman semangat yang baik kepada sahabatnya. 

Cubalah fikirkan….

3 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum, saya minta izin share artikelini pada blog saya boleh ke tuan KM?

    BalasPadam