Rabu, 13 Mac 2013

Kita Mahukannya….

Salam kedamaian buat semua.

Ketika KM menulis ni, KM baru sahaja balik dari dua program besar yang dianjurkan oleh jabatan.  Program pertama melibatkan murid-murid di Terengganu, dan program kedua melibatkan pegawai-pegawai atasan di pejabat pelajaran daerah.

Kesibukan dan kekangan masa menyebabkan KM tidak sempat langsung untuk menulis di sini.

Hari ini KM hendak berbicara tentang kemahuan.  Sebut tentang mahu, kita pasti rasa teruja.  Terutama apabila apa yang kita mahu itu memberi ‘nikmat’ tersendiri kepada diri kita.  Namun, sejauh mana kita ‘mahu’kannya, hanya kita sahaja yang tahu (ALLAH jua).

Katakanlah kita menyatakan kita mahukan kejayaan, sejauh mana kita mahukannya?  Andai kita mahukan kejayaan itu dengan sesungguh hati, maka pasti kita akan melakukan apa yang akan menyebabkan kejayaan itu tercipta dengan bersungguh-sungguh.  Tidak ada orang yang mahu berjaya namun hanya menggoyangkan kaki sahaja sepanjang hari.  Itu bukan apa yang kita mahu, itu adalah apa yang kita angankan.

Nampak tak beza antara apa yang kita mahu dengan apa yang kita angankan?

Semasa terlibat dengan program baru-baru ni, KM nampak situasi itu berlaku.  Program yang KM terlibat itu adalah program untuk pemilihan pasukan / kontinjen Terengganu ke peringkat kebangsaan.  Apabila ditanya kepada peserta, siapa yang mahu mewakili negeri ke peringkat kebangsaan?  Ramai yang menyatakan kemahuan mereka.  Namun, apabila diuji, digasak, dan di’paksa’ mereka melakukan penilaian yang diberi, ada yang menyerah kalah dengan mudah.

Dari situ kita boleh lihat, sama ada mereka benar-benar mahu atau tidak untuk menempatkan nama mereka dalam 18 terbaik dalam negeri Terengganu, untuk mewakili negeri ke peringkat kebangsaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan