Jumaat, 28 Disember 2012

Minda Bersyukur

Salam kasih sayang daripada KM buat semua…

‘Semakin kita bersyukur, semakin banyak nikmat yang akan ALLAH tambahkan kepada kita’.  Hal ini pernah KM bicarakan suatu masa dahulu.  Kali ini sebagai bahan tambahan sahaja….

KM berbicara semula tentang bersyukur kepada tertarik dengan satu slot dalam 30 minit Ustaz Don.  Dalam kuliahnya itu membincangkan tentang solat.  Apa yang KM tertarik dalam penyampaian beliau adalah, selepas solat kita bersyukur.

Memang benar, setiap sesuatu yang kita lakukan adalah dengan kehendak dan keizinanNya jua.  Andai DIA tidak mengizinkan, maka pasti kita tidak dapat melakukannya.  Justeru, memang wajar untuk kita bersyukur selepas melakukan solat.

Pernah dahulu, KM bincangkan bahawa rezeki bukan hanya sekadar wang ringgit.  Rezeki ALLAH ini luas, sehinggakan untuk mendapatkan parking juga adalah satu rezeki.  Dan semua itu wajar untuk kita bersyukur.

Maka selepas mendengar kuliah daripada Ustaz Don, bertambahlah satu lagi bentuk rezeki dan kesyukuran dalam fahaman KM.

Kenapa kita perlu sangat bersyukur, apa kaitannya dengan minda?

Apa yang anda rasa bila anda bersyukur?  Rasa seronok, bukan?  Rasa seronok, puas, bahagia, damai, dan sebagainya itu sebenarnya datang daripada nikmat yang kita hajati.  Namun, apabila kita bersyukur sejurus kita mendapat nikmat itu, perasaan itu menjadi bertambah ‘berbunga-bunga’ dalam dada.

Apa kesannya?  Kesan kita jiwa kita akan menjadi semakin hebat.  Keyakinan akan menjadi semakin tinggi.  Dan penghargaan kepadaNya akan menjadi sangat agung. Semua ini akan mempengaruhi minda kita.

Oleh itu, sentiasalah bersyukur dalam apa juga hal kerana dengan bersyukur, kita akan menjadi lebih teruja untuk menjadi yang lebih baik dari sekarang.  Minda akan merangsang kita atas ‘kejayaan’ rezeki yang kita perolehi itu untuk kita terus melakukan sesuatu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan