Sabtu, 22 Disember 2012

Baik vs Jahat

Salam kasih sayang daripada KM buat semua...

Hari ni nak bincang sesuatu yang agak berat sikit.  Tentang baik dan buruk dalam diri kita.  Kalau ada yang bertanya; mana yang kita mahu, baik atau buruk?  KM sangat yakin, pasti spontan saja kita akan jawab yang kita nak baik! Betulkan?!

Kenapa?  Kerana memang dalam naluri manusia, kita mahukan yang baik, cantik, nyaman, sedap....

Kerana naluri itu jugalah, maka kita akan selalu bertentangan dalam diri sendiri bila ada perbezaan pendapat.  Begini.... bila kita melakukan kesalahan, atau baru sahaja hendak melakukan kesalahan, pasti ada 'suara' dalam diri kita yang tidak bersetuju dengan kesalahan yang dilakukan itu.

Kenapa ada suara 'baik' itu timbul apabila kita melakukan kesalahan?  Ini adalah kerana naluri manusia memang mahukan kebaikan dalam hidup.  Bohonglah kalau kita katakan tidak rasa apa-apa bila melakukan kesalahan.  KM sangat yakin, penjenayah terjahat sekalipun pasti ada rasa kekesalahan setelah melakukan jenayahnya itu, cuma dia tidak mahu mengaku sahaja (hilang macho kalau mengaku beb!)

Persoalannya sekarang, apabila kita hendak melakukan kesalahan, dan ada suara baik dalam diri menegah, adakah kita berjaya mengawal diri kita?  Adakah kita akan mendengar suara baik itu, atau suara kejahatan itu?

Tidak ramai yang berjaya mengawal diri?  Kenapa?  Bukankah tadi kita telah bersetuju bahawa manusia sukakan yang baik?  Tetapi kenapa yang jahat juga akan menang?  Jawapannya ada dalam diri kita sendiri.  Kita yang membiarkan kejahatan itu bersarang dan menguasai diri kita hingga kita pinggirkan rasa baik.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan