Isnin, 24 Oktober 2011

Tiga Kata…

Salam kasih sayang daripada KM buat semua…

Balik dari Besut, ingatkan dah boleh rehatkan badan, tapi rupanya kena pula ke Kemaman selama dua hari kerana KM ditugaskan untuk mengendalikan satu kursus untuk guru pemimpin KRS yang baru.  Hari ini, selesai sudah tugasan itu.  Esok KM akan ke sekolah semula.  Dah lama benar KM tak melapor diri ke sekolah KM.  Dalam kesibukan tugasan luar, KM hanya mendengar perjalanan aktiviti daripada rakan-rakan setugas sahaja tentang keadaan sekolah…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hari ini KM nak bicarakan tentang tiga kata.  Bunyinya macam lagu KRU je….tapi bukan tiga kata tu yang KM maksudkan.  Tiga kata yang KM maksudkan adalah tiga jenis ungkapan yang jarang kita sebut, namun apabila digunakan ia amat bermakna dalam kehidupan kita.

Apakah tiga kata itu?

Maaf….

Terima kasih….

dan Tolong….

Inilah tiga kata yang jarang kita sebut, atau mungkin sukar untuk kita jadikan amalan dalam perhubungan kita.  Ungkapan ‘maaf’ mungkin hanya mampu diucapkan oleh orang yang bersikap rendah diri.  Hanya orang yang mampu mengakui kesalahannya dan bersedia untuk meminta maaf akan menggunakan ungkapan ini.  Sangat jarang kita dapat temui orang yang bersedia dengan rela hati untuk meminta maaf secara terang-terang, kalau adapun, mungkin setelah beberapa ketika barulah dia mengaku kesalahan dan meminta maaf.

Kata-kata ‘terima kasih’ juga jarang disebut.  Terima kasih adalah ucapan perasaan.  Bagaimana seseorang mengucapkan terima kasih, begitulah sebenarnya perasaan ikhlas dalam dirinya kepada kita.  Apabila menerima sesuatu kebaikan atau pemberian, dan kita mengucapkan terima kasih, maka ia melambangkan rasa penghargaan yang amat dalam dari dalam diri kita kepada orang lain.

Ungkapan ‘tolong’ pula adalah rasa luhur kita untuk meminta seseorang melakukan sesuatu.  Ucapan ini akan menjadikan permintaan itu lebih lembut, berhemah, dan bertatasusila.  Cuba bayangkan, seorang pegawai atasan kita meminta kita melakukan sesuatu dengan ungkapan ‘tolong’, pasti kita rasa lebih dihargai dalam permintaan melakukan tugasan itu.  Ia seperti melambangkan pegawai atasan itu memerlukan kita sepenuhnya untuk melaksanakan tugas itu, andai kita tidak melaksanakannya mungkin akan memberi masalah kepadanya.

Jadi, bagaimana dengan kehidupan kita?  Adakah kita sering menggunakan TIGA KATA ini dalam kehidupan kita?  Jika kita mampu menggunakannya, maka ia akan menjadi hubungan yang lebih bermakna kepada semua….

4 ulasan:

  1. dulu mmg payah nak sebut 3 kata ni, tapi sejak usia makin menginjak dewasa dapat jugak di apply 3 kata ni dlm kehidupan :')

    BalasPadam
  2. alhamdulillah..tiga kata ni jadi tagline dalam hidup dalam perhubungan sesama manusia... kadang2 kita perlu turunkan ego untuk terlebih dahulu menuturkannya demi menjaga perhubungan...

    BalasPadam