Sabtu, 29 Oktober 2011

Akan vs Pasti…

Salam hormat daripada KM buat semua…

cinta

Baru-baru ini, KM bertemu dengan seorang rakan.  Dalam perbualan dengan rakan tersebut, KM dapat perhatikan yang dia lebih ceria dan nampak ghairah daripada kebiasaannya.  KM mula mencungkil rahsia…  Rupanya dia telah bertemu semula dengan kekasih hatinya yang telah terpisah lama.  Mereka yang dahulunya menjalinkan rasa kasih sayang dan cinta, terputus akibat orang ketiga.  Dan kini mereka bertemu semula secara tidak sengaja dan kasih itu bertaut kembali.

KM dapat perhatikan, daripada kata-kata rakan itu, yang dia PASTI akan memiliki cintanya kembali.  Pada ketika itu, KM teringat yang suatu masa dahulu dia hanya mengungkapkan kata-kata AKAN memiliki cinta itu.  Inilah gambaran perkataan yang hampir sama maksudnya namun ada perbezaan daripada maksud yang mendalam.

Jika kita katakan kita ‘akan memiliki’ ia melambangkan jangka masa hadapan.  ‘Akan’ menunjukkan masa akan datang yang belum pasti.  Apa yang lebih memberi kesan kepada perkataan ini adalah mungkin berlaku dan mungkin tidak berlaku.  Itulah mesej yang disampaikan kepada minda.

Berbeza dengan ‘pasti memiliki’ yang membawa maksud kita sangat yakin dan percaya bahawa kita mampu untuk memilikinya.  Penggunaan perkataan ‘pasti’ membawa mesej bahawa kita sudah bersedia untuk menerimanya dan sangat yakin untuk mencapai apa yang kita impikan.

Kedua-dua perkataan ini membawa mesej yang berbeza kepada minda.  Dengan ungkapan pasti, minda akan menjadi lebih terangsang dan akan melaksanakan apa sahaja untuk memastikan hajat itu tercapai.  Penggunaan akan pula menunjukkan ketidakpastian kita sama ada ia boleh terjadi atau mungkin tidak.  Rangsangan yang diterima oleh minda akan memberi isyarat lanjut kepada setiap tindakan tubuh dan perilaku kita.

KM tidaklah bermaksud dengan menggunakan ungkapan ‘PASTI’ maka mereka akan dijodohkan.  KM percaya bahawa ajal maut dan jodoh pertemuan itu tetap milik dan ketentuan ALLAH.  Namun yang KM maksudkan di sini adalah tindakan minda terhadap diri kita.  Dengan keyakinan yang ada, kita pasti akan lebih berusaha untuk memastikan apa yang kita mahukan itu tercapai.

Cuba perhatikan ungkapan yang sering diucapkan oleh pelajar; ‘Saya AKAN menjadi pelajar cemerlang’ berbanding ‘Saya PASTI menjadi pelajar cemerlang’, bukankah kedua-duanya nampak perbezaan daripada mesej yang disampaikan kepada minda.  Bukan bermaksud apabila sebut sahaja terus kita berjaya menjadi pelajar cemerlang, bukan!  Namun percayalah bahawa maksud itu memberi mesej yang sangat mendalam kepada minda untuk bertindak dan beraksi dengan lebih cemerlang.

Kepada rakan KM itu, semoga cintanya itu cinta yang suci dan berjaya mencapai kepastian cintanya untuk hidup bersama dengan si dia yang dikasihi…. 

2 ulasan:

  1. wah....salam KM..tergamam ila baca kisah cinta kawan KM.....

    ya..akan dan pasti berbeza maksudnya..pasti tu kita lebih yakain untuk mencapainya...insyaAllah...

    BalasPadam
  2. agaknya selama ni saya salah perkataan tak? hihihi~

    BalasPadam