Khamis, 14 Oktober 2010

Kejayaan daripada impian...

Aku baru sahaja pulang dari Genting Highland kerana menghadiri sebuah kursus. Tiga hari berada di sana, dan aktiviti kursus berlangsung dengan padat. Cuba ada sedikit ruang sahaja diberikan kepada peserta kursus untuk pergi bersiar-siar.

Berkursus di Genting, bukanlah pengalaman pertamaku. Suatu masa dahulu sewaktu berkhidmat di Pahang, kursus di Genting adalah perkara biasa. Namun setelah berkhidmat di Terengganu, inilah peluang pertama untuk naik ke Genting bersama teman-teman.

Suatu masa dahulu, apa yang ada di Genting?
Hutan rimba, hidupan liar, dan impian...
Ya, impian..!

Impian daripada seorang pemilik tanahnya yang membeli tanah ini daripada kerajaan negeri dengan harga yang murah. Harga tanahnya murah berbanding di tempat lain kerana dianggap tiada apa yang boleh dilakukan dan dibangunkan di kawasan itu melainkan dengan usaha berkebun sayur di lereng bukit.

Sebaliknya, pemilik tanah itu mengangan dan mengimpikan yang kawasan itu akan menjadi lebih dari sekadar kebun sayur. Angan-angan dan impian itu bergetaran dan menerawang ke angkasaraya mencari frekuansi yang sama dengannya dan menarik ia menjadi kenyataan. Pelbagai idea mula datang dan dilaksanakan. Dan akhirnya, lihatlah apa yang ada sekarang di Genting. Deretan kedai, rumah, hotel, dan tempat hiburan.

Inilah yang digambarkan dalam kuasa impian.
Kita seharusnya terus mengimpikan seseuatu.
Dengan memulakan perkara itu dengan impian yang jelas dan nyata, maka kita akan mula mengorak langkah dengan lebih yakin. Jika menghadapi masalah di permulaan atau di pertengahan untuk mencapai impian itu, janganlah berhenti atau menukarkan impian itu dengan impian yang lain, sebaliknya tukarkan usaha dan strategi untuk terus berjaya mencapai impian tersebut...Pasti kita akan mampu mencapainya nanti.

p/s : Aku sedang bersiap-siap untuk tugasan luar yang lain lagi hari ini. Baju-baju pun masih belum kering, terpaksa ke lokasi dan tugas seterusnya pula. Mungkin, penulisanku akan berlangsung semula pada hari Ahad nanti setelah selesai tugas luarku itu

1 ulasan:

  1. Yup !
    Gapai impian
    berusaha dan terus hingga berjaya .

    Salam awak .. wah, sibuk nampaknya .. jaga kesihatan ok .

    BalasPadam