Ahad, 10 Oktober 2010

Minda Peniaga

Kelmarin, aku menceritakan tentang dua buah kedai makan yang mempunyai perbezaan nilai kepercayaan orang ramai terhadap kedua-duanya.
Sebuah kedai mendapat kepercayaan dan keyakinan tentang makanan yang disajikan hingga menyebabkan kedai itu menjadi tumpuan, manakala sebuah kedai lagi tidak begitu, walaupun kelihatan lebih cantik dan mewah hiasannya.

Sebagai seorang peniaga, kita harus ada minda orang berniaga.
Jika kita tidak memiliki minda seorang peniaga yang baik, maka perniagaan kita itu pasti seperti hidup segan mati tak mahu.

Hal inilah yang sering terjadi kepada peniaga Melayu suatu masa dahulu, (tidak memiliki minda seorang peniaga) sehinggakan ada ungkapan yang mengatakan orang Melayu memang tidak pandai berniaga. Namun, pandangan itu aku sangkal. Sejarah telah membuktikan tentang kehebatan orang-orang Melayu berdagang dari satu tempat ke suatu tempat suatu masa dahulu. Malah, keunggulan empayar perdagangan di Melaka suatu masa dahulu juga menyanggah pendapat bahawa orang Melayu tidak pandai berniaga.

Minda orang berniaga haruslah ada untuk memastikan perniagaan itu berlangsung dengan lancar dan berjaya. Minda, seperti yang telah dijelaskan dalam catatan-catatan sebelum ini merupakan kuasa yang ALLAH kurniakan kepada setiap manusia dan menjadikan manusia makhluk terhebat ciptaan ALLAH.

Mari kita lihat penerangan ini bersama dengan contoh dua buah kedai yang kuceritakan kelmarin.

Peniaga 1 (Gerai yang berjaya mendapat kepercayaan pelanggannya)
Pasti dalam dirinya berbunga-bunga untuk berniaga kerana memikirkan betapa ramainya pelanggan yang akan datang makan di kedainya. Dalam setiap pemikirannya pasti menggambarkan bahawa setiap bahan mentah yang disediakan pada hari itu akan habis dimasak kepada pelanggannya. Tergambar di fikirannya keuntungan yang bakal diperolehi.
Layanan yang diberikan tentu hebat dan menarik; tutur kata yang sopan, ramah, dan mesra.
Lebih indah lagi jika diselubungi dalam hatinya rasa syukur yang amat tinggi kerana ramainya pelanggan yang datang.

Semua hal ini akan menyebabkan mindanya memancarkan getaran keseronokan ke alam semesta. Getaran ini akan bergabung dengan kehendak pelanggan dan orang ramai yang datang ke situ. Percaya atau tidak, pasti setiap yang ada di situ tergerak hati untuk ke kedai itu. Inilah hukum alam yang tidak mampu kita fikirkan kerana ia adalah kehendakNya.

Peniaga 2 (Gerai yang tidak dikunjungi)
Bayangkan apa perasaan tuan punya kedai kedua ini?
Marahkah dia? Berdendamkah dia? Sakit hati?
Pada kebiasaannya, itulah yang akan terjadi, kecuali jika dia menginsafinya dan sedar bahawa perkara itu tidak patut dilakukan dalam kehidupan ini.
Mungkin peniaga kedua ini merasa sangat tidak selesa dan marah kerana kedainya tidak dikunjungi. Mungkin dia menjadi marah hingga melakukan perkara yang tidak sepatutnya lebih dari sekadar yang kita boleh bayangkan.

Namun sedarkah kita, pada ketika itu, peniaga kedua ini telah mengaktifkan gelombang dan getaran negatif daripada mindanya dan menerawang di angkasaraya. Getaran negatif ini akhirnya akan membawa keburukan lagi kepadanya kerana semakin ramai yang menjauhkan diri daripadanya.

Mungkin agak sukar untuk diperjelaskan di sini.
Namun sebenarnya, hal ini adalah perkara yang memang terjadi kerana kuasa minda yang ALLAH kurniakan kepada kita akan tetap melakukan apa sahaja yang kita minta. Jika kita minta kebaikan, maka kebaikanlah yang akan hadir dan melingkungi hidup kita...begitu jugalah jika sebaliknya.

Rezeki datang daripada ALLAH.
Namun, apa yang kita fikirkan tetap akan memberi kesan kepada perjalanan kehidupan kita ini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan