Isnin, 18 Oktober 2010

Taman Bunga Impian


Pernah ke taman bunga?
Atau, di halaman rumah anda sendiri sudah sedia ada taman bunga yang cantik dan dijaga rapi?

Aku masih teringat minggu lepas semasa berurusan di Genting Highland, sempat juga aku mencuri sedikit masa lebih kurang setengah jam, merayau ke Strawberry Farm (SF) di sana. Pada pandanganku, SF di situ tidaklah secantik dan sehebat SF di Cameron Highland. Dan aku sendiri, bukan membuka catatan ini dengan perkara ini untuk menceritakan tentang kehebatan mana-mana SF...sebaliknya apa yang aku hendak ceritakan adalah berkaitan dengan tanaman bunga-bungaan, tidak kira sama ada di taman atau di halaman.

Bagi penggemar bunga, mereka akan berusaha bersungguh-sungguh untuk memastikan tanaman bunga itu dijaga dengan rapi. Disiram, dibaja, digembur selalu untuk memastikan bunga yang baru ditanam itu tumbuh subur dan mekar. Bukan pokok bunga baharu sahaja, malah yang lama tidak dilupa. Mereka akan mencantas ranting yang tidak diperlukan bagi memastikan pokoknya kekal cantik dan menarik di mata. Itulah gambaran kesungguhan penggemar bunga sama ada yang menanamnya hanya di halaman rumah, mahupun di taman-taman bunga.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Setiap perkara dan benda, ada tempatnya.

Sama ada baik atau buruk, pasti ada tempat sesuai untuk ia berada.

Pemikiran negatif dan positif juga pasti ada pada tempatnya tersendiri. Apa yang pasti, kedua-duanya tidak akan berada di suatu tempat yang sama pada masa yang sama.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Ungkapan di atas, mengingatkan aku untuk dikaitkan dengan tanaman bunga atau sesuatu pokok tertentu.

Apabila kita mahu menanam bunga atau pokok, pasti terlebih dahulu kita akan mengorek dan membuang terlebih dahulu rumput di kawasan yang hendak ditanam. Kemudian, kawasan yang sudah 'dikosong'kan itu bolehlah digunakan pula untuk meletakkan anak pokok yang hendak ditanam.


Hal dan penerangan di atas menunjukkan, untuk memiliki suatu kejayaan dan pemikiran positif (digambarkan pada pokok bunga dan pokok lain), maka kita perlu terlebih dahulu membuang rumput, lalang, batu halus, dan sebagainya di kawasan yang hendak ditanam, mengosongkan sedikit ruang untuk diletakkan anak pokok. Gambaran ini menjelaskan bahawa, jika kita hendak merasai positif dalam tindakan dan kehidupan kita, maka kita perlu terlebih dahulu membuang sifat dan pemikiran negatif. Apabila kita membuangnya, maka pasti ada 'ruang' yang boleh diisi dengan pemikiran dan sifat positif.


Dalam kehidupan kita ini, memang banyak cabaran dan halangan.

Kita harus laluinya dengan tenang dan berhemah. Jauhi pemikiran negatif, buangkan ia jauh-jauh, sebaliknya, tanamlah pemikiran positif dalam diri. Bajai ia dan jaga ia agar ia tumbuh mekar dan subur hingga menjadi 'taman bunga impian' dalam diri kita sendiri....

3 ulasan:

  1. SALAM,
    BAGUS N3 INI. ADA MESEJ YANG DISAMPAIKAN. TERIMA KASIH

    BalasPadam