Jumaat, 2 April 2010

Energy dalam manusia

Energy, tenaga dalaman, chi, fengshui, prana, dan segala macam istilah mungkin pernah muncul dalam kehidupan kita. Namun segalanya adalah sama dari segi konsep dan pengertiannya.

Energy dalam badan manusia adalah berpasangan; sama ada positif atau negatif. Lumrah sifat berpasangan ini memang sudah kekal dalam alam semesta ini dari semua segi, sama ada dari segi kehidupan manusia dengan lelaki dan perempuannya, perasaan sedih dan gembiranya, motivasi kejayaan atau kegagalannya, suasana alam siang dan malamnya, panas dan sejuknya, semuanya berada berpasangan.

Energy positif yang dikeluarkan dari badan manusia melalui cara pemikiran dan emosi yang dilepaskan akan menarik lebih banyak energy positif untuk mendekati kita. Begitu juga sebaliknya.

Sebagai contoh untuk penjelasan, jika seseorang merasa gembira dan bersemangat untuk memulakan harinya, maka pada ketika itu dia mengeluarkan energy positif. Maka secara lumrahnya energy positif yang berada dalam alam semesta ini akan tertarik kepadanya. Kesannya, mungkin hari itu ada orang yang akan membelanja makan tengah harinya, ada orang yang membalas cintanya, ada orang yang sedia membantunya dengan ikhlas tanpa dipinta, dan pelbagai lagi keadaan positif yang akan berlaku tanpa diduga. Hal ini perlu kita yakini seyakinnya.
Bagaimana pula jika sebaliknya?
Jika energy negatif yang dilepaskan, awal pagi lagi sudah merungut kerana malas untuk ke tempat kerja, maka banyaklah perkara negatif yang akan berlaku kerana energy yang sama tertarik mendekatinya. Mungkin hari itu tayar motosikalnya pancit dalam perjalanan ke tempat kerja. Terpaksa menapak berbatu-batu menyorong motosikal yang terasa sangat memberatkan. Sesampai di tempat kerja semakin berserabuk dengan tugasan yang menimbun. Dan entah apa lagi masalah yang mungkin akan berlaku akibat daripada penarikan energy negatif dari awal pagi tadi.

Justeru, sering diingatkan, kekalkan cara pemikiran kita agar sentiasa positif, supaya tenaga dalam badan dan emosi kita akan mengeluarkan energy positif. Jika kita mampu mendidik diri untuk sentiasa kekal positif, maka lebih banyaklah kejayaan akan mendekati kita dengan usaha yang konsisten dalam perjalanan kehidupan ini.

1 ulasan: