Khamis, 4 April 2013

Bercakap dengan Alam ~ 2

Salam kedamaian daripada KM buat semua…

air

Sudahkah anda berbicara dan bercakap dengan alam?  Kalau belum, cubalah…Manalah tau apa yang kita cakapkan itu akan memberi kesan, bukan kepada alam sahaja, malah kepada diri kita jua.

KM hendak kongsikan bagaimana cara KM pula bercakap dengan alam.  Sebenarnya, KM memang suka bercakap seorang diri, lebih jelas bermonolog.  Namun, kekadang KM juga suka bercakap dengan alam.  Antara yang KM paling suka adalah bercakap dengan air.

Mungkin pelik bagi sesetengah orang bila KM katakan yang KM suka bercakap dengan air, tapi itulah hakikatnya.

Nak tau macam mana KM bercakap dengan air?  Biasanya air yang paling KM suka bercakap dengannya adalah air untuk KM mandi, dan air kosong untuk diminum.

Inilah contoh perbicaraan KM dengan air….

Walau air, kau ni juga adalah ciptaan ALLAH.  Siramilah diriku ini dengan izinNya dan segarkanlah tubuhku dengan kehadiranmu.  Bersihkanlah diriku untuk aku jadi lebih suci untuk menghadapNya.

Walau air, kau ni juga adalah ciptaan ALLAH.  Aku merasa nikmat dengan meminummu.  Hilangkanlah hausku dengan keizinanNya…

Inilah dua contoh bagaimana KM bercakap dengan alam; air.

Sedar atau tidak, dengan bercakap dengannya, KM akan rasa sangat puas, sama ada mandi apatah lagi meminum air kosong.  Rasa kehadiran air itu menjadi sangat nikmat kepada diri KM.  Perasaan bersyukur pasti hadir selepas itu kerana dengan kehendakNya, air tercipta dan dapat kita nikmatinya.

Dari segi tubuh badan pula, KM rasa sangat segar dan bertenaga selepas mandi.  Memang rasa lain bila kita ucapkannya dan mandi dengan menggunakan air itu.  Rasa air itu lebih dekat dengan kita.  Andai kita bercakap dengannya dan minta dia memberi kesegaran kepada kita, pasti selepas itu kita akan berasa segar yang luar biasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan